Trapholt inviterer gæsterne til selv at tilrettelægge udstillinger

Elo Christoffersen

10 år siden

|

15/04/2014

Dagens topnyheder

Sammensæt din egen kunstudstilling digitalt. Sådan lyder opfordringen fra design- og kunstmuseet Trapholt i Kolding, som dermed vil engagere gæsterne på en ny måde. Den almindelige museumsgæst tænker måske ikke over, at der ligger grundige overvejelser bag opbygningen af en kunstudstilling.

Men virkeligheden er, at der her ligger en nøgle til en forståelse af visuelle sammenhænge, som skærper kunstoplevelsen hos den enkelte gæst. Det er baggrunden for, at Trapholt med støtte fra Nordea-fonden inviterer museumsgæsterne til selv at kuratere, som er det knstfaglige udtryk for at sammensætte en udstilling.

I praksis bliver gæsterne præsenteret for et stort maleri fra Trapholts faste samling. Det kunne for eksempel være Asger Jorns 'To grotesker'. Med maleriet som inspiration vælger gæsten 4-5 værker blandt eksempelvis møbler, skulpturer og malerier, som man navngiver ud fra et tema efter eget valg. Temaet kan for eksempel tage afsæt i materialer, farve og motiv.

- Vi ved, at når gæsterne først har prøvet at kuratere i et af vores projekter, så har de for livet fået en indsigt i, hvordan de kan aflæse kunstudstillinger,  siger museumsdirektør Karen Grøn, Trapholt.

Erfaringer fra projekter på museet gennem de sidste 10 år viser, at gæsterne både nyder og lærer ved at få lov til at kuratere. Konkret vil gæster fra november selv få mulighed for at kuratere udstillinger med kunstværker fra Trapholts kunst-, keramik- og møbelsamling, der blandt andet huser navne som Anna Ancher, Lars Ravn, Michael Kvium, Bjørn Nørgaard, Wegner, Finn Juhl og Christian Poulsen.

Det nye er imidlertid, at man med midlerne fra Nordea-fonden kan gøre aktiviteten digital.  Det betyder blandt andet, at gæsterne logger ind med en personlig profil og kan vælge værker fra tolv digitale standere, så de siden kan præsenteres som en selvstændig udstilling på fire storskærme.

Desuden er der sociale medier som Facebook og Instagram en integreret del af projektet.

- Vi ser gerne, at flere får glæde af kunsten. Trapholt har her fundet en metode, som ikke blot viser nye veje i udstillingspraksis, men som også åbner døren ind til kunstens verden for mange, som ikke har kunst som deres daglige beskæftigelse, siger Karen Grøn.

For Nordea-fonden er det en glæde at støtte et kunst- og designprojekt, der appellerer til den brede befolkning.

- Vi støtter projekter, som formidler og inspirerer til folkelig deltagelse i kunst- og kulturlivet, og det mener vi, at Trapholts projekt er et vældig fint eksempel på, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden. Fonden har senest støttet Nick Cave udstillingen på Trapholt.