A.P. Møller-Mærsk står fuldt og helt bag Dansk Supermarked.
Med de ord forsøger topchefen i A.P. Møller-Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, i et brev at berolige de ansatte i Dansk Supermarked, efter forlydender om, at detailkoncernen nu er sat til salg.
- Det er åbenlyst, at Dansk Supermarked er anderledes end Gruppens øvrige aktiviteter. Der har derfor ofte været fremsat eksterne formodninger om det fortsatte samarbejde, skriver topchefen.
Han tilkendegiver støtte til ledelsen i Dansk Supermarked, og han ser frem til at fortsætte samarbejdet om at "videreudvikle virksomheden og fortsætte investeringerne i den internationale ekspansion som en selvstændig, dansk baseret virksomhed".
- Dansk Supermarked har gennem de seneste år vist god fremgang, og A.P. Møller-Mærsk er enig i Dansk Supermarkeds strategi som en vigtig og ledende detailvirksomhed i Danmark, lyder det.
Han skriver intet sted i brevet direkte, at Dansk Supermarked ikke er til salg, men konstaterer, at der ikke er tale om et kursskifte i forhold til ejerskabet af Dansk Supermarked.
Berlingske Business Magasin har interviewet Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen og blandt andet spurgt ham direkte om idéen om at sælge Dansk Supermarked samt ejerandelen i Danske Bank.
- Danske Bank er en langsigtet investering, som vi vil blive i, men det er ikke en del af kerneforretningen.
- Og så har vi en række andre virksomheder, som vi har sagt, at vi betragter som investeringer, og dem vil vi sælge, hvis der er en anden, bedre ejer, og vi kan finde nogle bedre konstruktioner, svarer han ifølge Berlingske.
Dansk Supermarked omfatter 1241 Netto/DøgnNetto-butikker, 87 Føtex-butikker, 18 Bilka-butikker og to Salling-stormagasiner.
Ifølge Berlingske er der ingen oplagte købere til Dansk Supermarked, som har været en del af Mærsk-koncernen siden 1964.
A.P. Møller-Mærsk-koncernen ejer lidt over to tredjedele af Dansk Supermarked, mens den sidste del ejes af Salling-familien.
/ritzau/