Danskerne har for længst taget McDonald's til sig som den foretrukne løsning, når maden skal være nem, og man vil have et velsmagende måltid til en rimelig pris.
Men selv hos den verdensomspændende fastfoodgigant kan problemer opstå, og konsekvenserne mærkes nu efter et nyligt E. coli-udbrud, som har ramt kæden hårdt.
Den uventede situation har ført til drastiske tiltag fra McDonald's side for at genvinde forbrugernes tillid og sikre, at kunderne vender tilbage og ikke lægger vejen forbi konkurrenterne i stedet.
Søgsmål og dalende salgstal har nemlig presset McDonald's økonomi, og aktierne er faldet, efter mere end 100 personer blev syge efter at have spist på kædens restauranter i 14 forskellige amerikanske delstater.
Det skriver det amerikanske medie CNN.
Ifølge mediet er McDonalds' restauranter i USA nu klar til at betale over 100 millioner dollar, svarende til mere end 700 millioner danske kroner, for at rette op på de tab, som udbruddet har medført.
Pengene skal især bruges på markedsføring og støtte til franchisehavere, hvis økonomi har lidt betydeligt under skandalen.
Centers for Disease Control and Prevention og Food and Drug Administration har fastslået, at årsagen til udbruddet var rå, skiveskårede løg, som blev brugt på McDonald's populære Quarter Pounder-burger.
Reagerede hurtigt
Krisen har tvunget McDonald's til at reagere hurtigt, og administrerende direktør Chris Kempczinski lægger ikke skjul på, at kæden er klar til at gøre alt, hvad der kræves, for at vinde kundernes tillid tilbage.
Et af tiltagene er en massiv rabatkampagne, hvor kunderne kan købe 10 styk kyllingenuggets for kun én dollar, svarende til lidt over syv danske kroner.
McDonald's håber, at det nye tilbud vil tiltrække flere kunder og være med til at genoprette kædens image i kølvandet på E. coli-skandalen.