En ny svindelmetode vinder frem.
Københavns Østerbro-kvarter er i øjeblikket hærget af den nye metode, som har ramt flere beboere. Sagen er den, at ukendte gerningsmænd har distribueret falske fakturaer til kunder af elselskabet Modstrøm.
Denne form for bedrageri, som nu tilføjer sig til listen over svigagtige forsøg på at franarre danskere deres personlige oplysninger og penge, er blevet bekræftet af Modstrøm efter modtagelse af bekymrede henvendelser fra kunderne selv.
Elselskabet har modtaget fem henvendelser fra kunder, som alle bor i det påvirkede område og har gjort en indsats for at informere selskabet ved at sende billeder af de ufrankerede breve, de har fundet i deres postkasser:
"Ja, det er desværre rigtigt. Vi har indtil nu fået fem henvendelser herom. Kunderne, der alle er bosat på Østerbro, har været meget behjælpelige og sendt os billeder af de falske fakturaer, som de har modtaget som et ufrankeret brev i deres postkasse", skriver elselskabet til B.T. og fortsætter:
"Vi ved, at fakturaerne er identiske - de er på samme beløb, og det er samme registrerings- og kontonummer, der er oplyst".
Modstrøm har reageret prompte ved at melde sagen til politiet og rådføre sig med Danske Bank, der er indehaver af de oplyste kontooplysninger på de falske fakturaer.
Udover politianmeldelsen har Modstrøm iværksat en intern kommunikationsstrategi for at sikre, at medarbejderne er klædt på til at håndtere situationen, samt informeret offentligheden gennem sociale medier og deres hjemmeside.