Telegiganten TDC kommer ud af 2013 med et overskud på 3,12 milliarder kroner. Det er et fald på 17,6 procent i forhold til 2012, viser regnskabet.
Det er i et marked med masser af konkurrence, at TDC's overskud falder.
Også omsætningen går samme vej, som den har gjort de senere år - ned.
Telekoncernens omsætning faldt i 2013 til 24,6 milliarder kroner mod 26,2 milliarder kroner i 2012.
- Årsagen var primært regulering af telepriserne, som alene skar 656 millioner kroner af omsætningen. Desuden har TDC Group oplevet et skuffende salg af mobiltelefoner og salg på det nordiske erhvervsmarked, skriver koncernen i regnskabet for 2013.
TDC satser for alvor på sammenhængende løsninger - det vil sige "pakker", der retter sig mod familier og samlevende.
Andelen af de såkaldt "højt-forbrugende husstande" er i det seneste år vokset med 46 procent. Det er især et stigende salg af produkter, der kombinerer eksempelvis mobil, bredbånd og tv:
- Vores strategi er at tilbyde løsninger, der dækker hele husstandens behov, og det er glædeligt at konstatere, at den bærer frugt, siger TDC's koncernchef Carsten Dilling i regnskabet.
- Det skal skabe mere tilfredse kunder og samtidig kompensere for, at vi befinder os på et marked med meget hård konkurrence og konstante krav om nye attraktive services, siger Carsten Dilling.
De såkaldte "højt-forbrugende" privatkunder er hos TDC defineret som kunder, der køber for mere end 600 kroner om måneden eksklusiv moms.
/ritzau/