Onsdag bliver det mere end almindelig svært at skaffe en traditionel hyrevogn i en række europæiske hovedstæder.
Taxachauffører fra London til Paris og over Berlin ventes at lukke dørene i fra morgenstunden i protest mod taxa-lignende services, der har skabt røre i branchen.
Chaufførerne er blandt andet utilfredse med smartphone-applikationen Uber, som med få klik gør det muligt at finde et lift hos chauffører, der kører uden taxalicens.
Ved hjælp af telefonens gps og ur regnes en pris for turen ud, og betalingen foregår med kreditkort, som er tilknyttet applikationen.
- Uber respekterer bevidst ikke reglerne og har derudover betydelige finansielle midler, siger Serge Metz, der er topchef hos det franske Taxi G7.
Chaufførernes aktion kommer få dage efter, at amerikanske Uber blev værdisat til 17 milliarder dollar - et af de højeste tal nogensinde for et nyopstartet teknologiselskab. Uber blev grundlagt i 2009.
Adskillige andre selskaber har fået lignende idéer, og i Frankrig estimeres det, at 10.000 bil- og motorcykeltaxaer drives uden om det traditionelle system. Dermed undgår de at betale de omkring 240.000 euro, som det koster at få en licens til at drive taxakørsel.
Tidligere har taxachauffører i europæiske storbyer demonstreret mod de alternative hyrevogne ved at blokere store veje. Det samme ventes at ske onsdag, og det vil formentlig ramme ekstra hårdt i Frankrig, hvor også togansatte har varslet strejke.
De franske taxachauffører mødes uden for Paris' to store lufthavne, Charles de Gaulle og Orly, og kører derefter langsomt ind mod byen.
I Milano vil chaufførerne strejke dagen igennem, og i Berlin og Hamburg ventes taxaer at blokere for trafikken udvalgte steder.
I Rom vil taxafirmaerne lave en "omvendt strejke" ved blot at tage 10 euro per tur, hvilket er på niveau med de nye konkurrenters priser.
Uber har i et kækt modsvar meldt til sine brugere, at der er halv pris på ture i Paris.
/ritzau/AFP