'Den første er gratis, men derefter koster det kassen. Det bedste af det hele er, at du end ikke ved, at du er blevet abonnent på vores ret fesne og udokumenterede produkt'.
Sådan burde reklameteksten lyde på svindlernes hjemmesider, når de gang på gang fanger danskerne i et net af løgne og løfter, som aldrig bliver holdt.
- Vi får i øjeblikket en del henvendelse fra forbrugere omkring fup med slankepiller, hvor forbrugeren pludselig er blevet abonnent på et produkt, hvor det de troede de fik, var et gratis prøveeksempel, beretter chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, Katrine de Neergaard til Dagens.dk.
LÆS OGSÅ: Joan Ørting misbrugt i slankereklame
Hun forklarer, at der i øjeblikket samarbejdes med de engelske myndigheder om, at støve de firmaer op, som snyder forbrugere over hele verden.
- Vi er udfordret af, at firmaerne er udenlandske. Derfor arbejder vi i øjeblikket sammen med de engelske myndigheder, i et forsøg på at finde bagmændene og sat dem til ansvar, forklarer hun til Dagens.dk.
Det er især slankeprodukter, cremer og kosttilskud som danskerne bliver fuppet til at købe. Ifølge Katrine de Neergaard angreb svindlerne for alvor Danmark for cirka et halvt år siden.
Bliv ven med Dagens.dk på Facebook - Klik her og vær med nu
- Vi er hårdt ramt i øjeblikket af svindlere, som lokker danskere i abonnementsfælder. Det er cirka et halvt år siden, at vi første gang fik mange klager fra forbrugere, der følte sig snydt, fsiger hun til Dagens.dk, og fortsætter:
- Alle fupsiderne er forbløffende ens. Det er samme set-up, både koncept- og designmæssigt. Måske er det de samme mennesker, som står bag siderne, men det kan også være en masse mennesker, som kopierer hinanden eller køber et 'koncept'. Sandheden er, at vi ikke ved det endnu.
LÆS OGSÅ: Fupslankepiller: Hvordan lurer jeg svindlerne?
Fupannoncer er set før, men i de seneste sager, er der dukket noget nyt op, som stammer fra USA.
- Falske nyhedssider er et nyt problem, som vi tidligere har set i USA. De lokker forbrugeren med 'troværdige' kilder, bruger logoer fra DR og TV2, og fanger på den måde sine 'kunder', fortæller chefkonsulent Katrine de Neergaard fra Forbrugerombudsmanden, til Dagens.dk.
Hun anbefaler, at forbrugerne er varsomme med at tage imod gratis prøver på nettet, og i særdeleshed læse købsbetingelserne for at se, om man er ved at blive abonnent på et produkt man ikke ønsker.
Du skal især være opmærksom på produkterne Slim Tone Plus, Body Cleanse Plus og Ketone Premium.