I de to kommende weekender arbejdes der om natten med test af de nye mobile autoværn på Storebæltsbroen. Det vil medføre kortvarige lukninger.
Det skriver Sund & Bælt i en pressemeddelelse.
Efter dialog med transportbranchen er det blevet besluttet, at datoerne for testarbejdet er flyttet til weekenderne. Det betyder, at Storebæltsbroen vil blive spærret kortvarigt i mindre intervaller mellem kl. 01-04.30 natten til søndag d. 13. december og natten til lørdag d. 19. December.
Lukker for al trafik
Spærringerne vil lukke for al trafik i to korte perioder på op til 20 minutter i hver retning og ske lokalt omkring selve arbejdsstedet på broen. Her vil hastigheden været nedsat, oplyser Sund & Bælt, der ejer og driver forbindelserne over Storebælt.
Hurtigere afvikling af kø
Test af de nye mobile autoværn sker som et led i montering af værnene, som skal sikre hurtigere afvikling af kø ved uheld på broen.
De mobile autoværn er en del af en omfattende sikkerhedspakke, baseret på den nyeste teknologi på området. Formålet er at øge sikkerheden på Storebæltsbroen, både for trafikanter og for de medarbejdere, der arbejder med den løbende vedligeholdelse på broen.
Fakta om Storebæltsforbindelsen
Den faste forbindelse mellem Øst- og Vestdanmark er 18 km lang og består af to broer og en tunnel. Anlægsarbejdet på Storebælt fandt sted fra 1988-1998. Da byggeriet var på sit højeste i begyndelsen af 1990’erne, var mere end 4.000 ansat på byggepladserne omkring Storebælt.
Motorvejen over Storebælt blev åbnet 14. juni 1998, mens jernbanen åbnede året forinden, 1. juni 1997. De samlede anlægsomkostninger for hele Storebæltsprojektet beløb sig til 21,4 mia. i 1988-priser. Sprogø midt i Storebælt forbinder broer og tunnel. I forbindelse med anlægsarbejdet blev øen udvidet, og den er i dag ca. fire gange større, end den var før Storebæltsbroen blev bygget.