En vejrudsigt med få solskinsdage og høj temperatur. Så kan redningstjenesterne godt gøre klar til en travl påske.
Det skriver Søsportens Sikkerhedsråd i en pressemeddelelse.
Påsken er højsæson for de over 100.000 danske lystsejlere. For traditionelt set kommer langt de fleste både i vandet op til påsken. Og her spiller vejret en afgørende rolle for sikkerheden. 74 procent vedligeholder nemlig ifølge Skib og Båd selv deres fartøj.
Derfor kommer Søsportens Sikkerhedsråd sammen med medlemmerne: Joint Rescue Coordination Centre (JRCC) og Dansk Søredningsselskab med et sikkerhedsopråb til sejlere, som skal på vandet den kommende uge.
Man kan nemlig selv gøre en hel del, før man sejler ud på vandet.
Martin Wagner fra Søsportens Sikkerhedsråd siger:
”Vi vil alle gerne på vandet og nyde det gode vejr. Hvis der kun er et par gode dage i påsken, ser vi at alle får travlt med at få båden på vandet, så de kan komme ud og nyde solen. Og så er det ikke sikkert, at man lige får tjekket brændstoflinjen, gasslangerne eller de elektriske installationer ordentligt”.
Hos Søværnskommandoen, som koordinerer og har det overordnende ansvar for redningsaktioner til søs, genkender man tendenserne. Et pludseligt lille vindue med godt vejr i påsken får folk til at haste på vandet og fravælge den grundige klargøring og forberedelse.
Men man skal altid afsætte den tid til klargøring, som det tager, forklarer Nils Strandbygaard. Han er orlogskaptajn, chef for JRCC og medlem af Søsportens Sikkerhedsråd:
”Det handler både om kontrol af sikkerhedsudstyr, vejrudsigt, rute, aktivitetsforhold og klargøring af fartøjet. Alle elementer af grejet på fartøjet, skal være gearet til turen. Og man skal overveje, om der er udstyr eller grej, som skal udskiftes, før man tager på vandet. Man skal ikke haste på vandet, man skal have en plan, ordentligt udstyr og en mulighed for at komme i kontakt med land.”
Søsportens Sikkerhedsråds holdnings- og adfærdsundersøgelse fra 2024 viser, at det kun er 40 procent, som tjekker fartøjet for fejl og mangler, hver gang de sejler ud. I undersøgelse har vi spurgt til søsportsudøveres sikkerhedsvaner. 2045 respondenter har svaret i undersøgelsen.
Hos Dansk Søredningsselskab, som også er medlem af Søsportens Sikkerhedsråd, forstår man også godt, at sejlerne gerne vil på vandet, når solen skinner. Sådan lyder det fra formand Steen Wintlev-Jensen:
” Sidste år rykkede Dansk Søredningsselskab ud over 1000 gange, og langt de fleste assistancer skyldtes motorproblemer eller andre fejl på materiel – eksempelvis rig eller el-system. Alle kan blive ramt af uheld, men mange uheld kan undgås ved at sørge for ordentlig vedligeholdelse af de kritiske komponenter som motor, rig og el-system.”
De 5 Sejlråd, som er udviklet af Søsportens Sikkerhedsråd, er en nem guide til, hvordan du kan gøre din sejlads mere sikker: Lær at sejle, hold dit grej i orden, planlæg din tur, hav en livline til land og brug redningsvesten. Du kan læse mere om De 5 Sejlråd på soesport.dk.