Støv og svamp gør din bils klimaanlæg til en tikkende allergibombe

Ninna Andreasen

|

22/05/2015

Dagens topnyheder

De fleste ved, hvor vigtigt det er at få luftet ud derhjemme og på arbejdet. Men de færreste har samme fokus på indeklimaet i bilerne, selvom mange bruger timevis i transportmidlet.

Faktisk kan der gemme sig støv og svamp i filtre og klimaanlæg, som gør bilen farlig for sundheden. Det skriver Astma-Allergi Danmark.

Seniortekniker hos FDM Jørgen Jørgensen undrer sig. 

- En af de mest almindelige indikatorer på et skidt indeklima i bilen er, når der begynder at lugte af sure sokker. Det hænger oftest sammen med, at der gror en masse svampesporer i ventilations- og klimaanlæg, der er begyndt at optage fugt. Det er både et irritationsmoment og ikke videre sundt at køre rundt i så uren en luft, siger han.

Pollenfiltre kan have behov for at blive skiftet oftere, end producenterne anviser.

Læs også: 3 gode grunde til, at du skal vaske dit nye tøj, før du bruger det

- Hvis man bor på landet, eller ofte kører i områder med mark og skov, er der stor sandsynlighed for, at bilens pollenfiltre skal skiftes tidligere end efter de 40.000 kilometer, anbefalingen almindeligvis lyder på, siger Jørgen Jørgensen.

Bruger man ofte klimaanlægget, skal det undersøges regelmæssigt. Ellers får filtre og anlæg modsatte virkning af, hvad de egentlig er tiltænkt.

- Hvis der er dannet svamp og støv i ventilationsanlægget, og bilens filtre er fuldstændig tilstoppede, så ender man i stedet med at indånde alle de usunde partikler. Det kan især give problemer for astmatikere og allergikere, siger seniorteknikeren.

Han anbefaler, at man først og fremmest holder sin bil ren, så der ikke er skidt, der kan optage fugt og give grobund for bakterier.

Læs også: Trods mere kontrol og forbud: Danskerne rammes af flere nye allergier

Derudover bør man lufte ud fra tid til anden og slukke klimaanlægget et par minutter, før man når sin destination. På den måde kan eventuel kondens fra anlægget nå at fordampe.

Slutteligt bør man få gennemgået anlægget mindst en gang om året, når bilen er på værksted til service.

Følg Dagens Sundhed for flere lignende artikler: