Konkurrencen om at vinde de julehandlendes gunst er benhård, og det har den online-baserede tøjbutik Smartguy fået at føle.
Det meddeler selskabet i en meddelelse via fondsbørsen, hvor Smartguy nedjusterer sine finansielle forventninger til den resterende del af det skæve regnskabsår 2013/14.
Julefreden har nemlig på ingen måde sænket sig over internethandlen.
- Ledelsen i Smartguy har besluttet at nedjustere resultatforventningerne for 2013/14 på grundlag af det foreløbige resultat af årets julehandel, der har været negativt påvirket af en overraskende forværring af markedsforholdene med fortsat tiltagende konkurrence, skriver selskabet.
Den skarpe konkurrence har fået Smartguy til at øge sine udgifter til marketing, mens tøjselskabet samtidig har kørt "væsentlige" priskampagner for at lokke kunder til.
Det gør samlet set, at Smartguy kan fastholde sin markedsandel, men det sker på baggrund af en mindre fortjeneste på tøjet.
Derfor regner selskabet nu med en omsætning på 475-500 millioner kroner, når regnskabsåret er omme. Det er en nedjustering på 45 millioner kroner fra det tidligere udmeldte interval på 520-545 millioner kroner.
Den mindre omsætning vil også smitte af længere nede i regnskabstallene. Smartguy venter nu en driftsindtjening før særlige poster, som er negativ med 20-30 millioner kroner, hvor man tidligere kalkulerede med et overskud på driften i omegnen 10-20 millioner kroner.
Smartguy understreger dog i meddelelsen, at selskabet har en "stærk" position til modstå den skarpe konkurrence.
- Foranlediget af det stærkt forøgede konkurrencepres forventer ledelsen, at konsolideringen af branchen vil accelereres, og der forventes at komme en bedre markedssituation ud af dette, oplyser Smartguy.
/ritzau/