En ny tilgang til skolelivet på Mulernes Legatskole sætter elevernes trivsel i centrum.
Med fokus på balancen mellem skolegang og fritid har skolen gentænkt hele strukturen for at imødekomme unges behov for mindre pres og mere læring.
Initiativet er baseret på forskning fra Syddansk Universitet, der peger på, at bedre trivsel kan styrke både sociale og faglige resultater.
Eleverne har fået en kortere skoledag, der løber fra kl. 9.00 til 14.30, hvilket giver dem mere tid til fritid og egne projekter.
Det skriver skolen på deres hjemmeside
For at sikre, at alle stadig får den nødvendige støtte, tilbyder skolen en fleksibel studiezone med mulighed for hjælp og vejledning fra lærere både morgen og eftermiddag.
”Vi tror på, at unge kan mere, når de har en bedre balance i livet,” lyder det fra ledelsen, der understreger, at initiativet også har fokus på de elever, der har brug for ekstra hjælp, såvel som dem, der ønsker yderligere udfordringer.
Fokus på målrettet undervisning
Idéen til den nye struktur kommer blandt andet fra eleverne selv, der drømte om en skole, hvor de kunne lære mere uden at føle sig pressede.
Derudover har skolen ladet sig inspirere af nyere forskning om unge og deres læringsmønstre.
Ved at give eleverne mere kontrol over deres tid og læring mener skolen at have fundet en opskrift, der både gavner trivsel og faglige ambitioner.
Skolens nye tiltag går stik imod den gængse opfattelse af, at mere tid i klasseværelset giver bedre resultater.
I stedet fokuserer modellen på effektiv og målrettet undervisning, hvor eleverne kan tilpasse deres skolegang til deres behov.
”Det handler om at skabe en skole, hvor alle føler sig set og udfordret,” siger en repræsentant fra skolen. Med denne tilgang håber Mulernes Legatskole at sætte nye standarder for fremtidens uddannelse.