Skaberne bag Facebook ‘Meta’ i problemer: Fået 30 dage til at ændre navnet

Nicolai Steinicke

55 uger siden

|

31/10/2023
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Meta kan være i problemer med deres navn.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Threads Software Limited truer med retslige skridt over for Mark Zuckerbergs Threads og har givet platformen 30 dage til at ændre sit navn.

Advokaterne for Threads Software Limited har kontaktet den sociale medieplatform og vil søge en retslig fogedforbud, hvis virksomheden fortsætter med at bruge det registrerede varemærkenavn.

Den lille britiske virksomhed er et kommunikationsdashboard, der indfanger, transskriberer og organiserer en virksomheds digitale beskeder, e-mails og opkald i én database. Navnet blev registreret som varemærke tilbage i 2012.

John Yardley, administrerende direktør for Threads Software Limited, udtalte, at virksomheden "står over for en alvorlig trussel fra en af verdens største teknologivirksomheder", ifølge Business Insider.

Før platformen blev lanceret, gjorde Zuckerberg fire forsøg på at købe domænet 'threads.app'; Threads Software Limited afviste dog hver gang.

"Fra april 2023 har Metas advokater fremsat fire tilbud om at købe domænet 'threads.app' fra Threads Software Ltd. Hvert tilbud blev afvist," sagde Threads Software Limited i en pressemeddelelse.

"Det blev gjort klart for Metas Instagram, at domænet ikke var til salg. I juli 2023 annoncerede Metas Instagram sin 'threads' sociale medieplatform og fjernede Threads Software Limited fra sin Facebook-platform."

Threads blev lanceret i juli i år og blev hurtigt en af de hurtigst voksende apps. Den tiltrak hurtigt 100 millioner følgere på mindre end en uge efter lanceringen den 5. juli.

Beskrevet som 'Twitter-dræberen' deler Threads mange ligheder med Twitter, hvilket giver brugerne mulighed for at poste, dele, synes godt om og følge andre brugere. Moderselskabet Meta forklarer, at appen sigter mod at "tage det, Instagram gør bedst, og udvide det til tekst."

Ifølge data fra online trackeren SimilarWeb faldt Twitters trafik med fem procent inden for de første to dage efter, at Threads gik live, sammenlignet med de samme to dage i den foregående uge.