De seneste par år har været hårde for Scandinavian Airlines, bedre kendt som SAS. SAS har ligesom alle andre flyselskaber tabt en masse penge under coronanedlukninger, hvilket derfor også har påvirket virksomhedens likviditet.
10. juni kunne finansminister Nicolai Wammen (S) fortælle, at et flertal i Folketinget var blevet enige om at skyde omkring 3,5 milliarder kroner ind i det kriseramte selskab, som skulle have eftergivet gæld.
Til gengæld skulle Danmark have 8 procent yderligere af aktieandelen. Nu er der kun gået to og en halv måned, hvor der i mellemtiden har været en strejke på 14 dage blandt SAS’ piloter.
De 14 dage var rigtig dyre for SAS, som fredag morgen kan præsentere endnu et dårligt regnskab. For andet kvartal af 2022 har SAS således et underskud på 1,3 milliarder kroner - altså lidt over ⅓ af de penge, Danmark postede i selskabet for kort tid siden. Det skriver TV 2.
Dog har flere fløjet med SAS, men det har ikke hjulpet med underskuddet. Midt i august kunne det gældsplagede luftfartsselskab oplyse, at det har hentet afgørende kapital fra en amerikansk investor - Apollo Global Management - med et lån på 700 millioner dollar - cirka 5,1 milliarder kroner.
I aftalen om lånet er der en option, der kan ændre på kapitalfondens rolle i forhold til SAS. Ifølge Jyllands-Posten har Apollo Global Management sikret sig en option på at kunne blive storaktionær i SAS.
Dog vil en sådan handling kunne blive blokeret af SAS selv samt af andre aktionærer herunder Danmark.