Hele 44 procent af danskerne har inden for de seneste seks måneder mindst én gang opdaget, at et tilbud i et supermarked ikke går ind til den rigtige pris, når de kommer frem til kassen. Det viser en undersøgelse, YouGov har lavet for Søndagsavisen.
- Det er dybt problematisk, for tilbudsannoncer trækker rigtig mange kunder ind i butikken, og så skal prisen selvfølgelig stemme. Supermarkeder må se at få løst de her problemer. Som det står nu, tjener de en masse uberettigede penge på kunder, som ikke opdager, at rabatten ikke bliver trukket, siger TinaDhanda, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk, til Søndagdavisen.
Det i sær kunder i Dansk Supermarkeds butikker, som oplever at blive snydt for rabatter. 21 procent af Nettos kunder har oplevet det inden for seneste seks måneder, 18 procent af Bilkas og 17 procent af dem, der handler i Føtex.
- Det er bestemt ikke godt, det her resultat, og det vil helt sikkert give heftig aktivitet helt ind på ledelsesgangene i Dansk Supermarked, siger Bruno Christensen, ekspert i detailhandel.
I Dansk Supermarked er de kede af at have flest kunder, der oplever problemerne.
- Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende. Vi undersøger løbende, om vi kan forbedre vores systemer og procedurer, så fejl kan undgås, skriver Julie Spanner Kloppenborg, kommunikationsmedarbejder i Dansk Supermarked, i en mail til Søndagsavisen.
De mange fejl koster højst sandsynligt en del danskere penge. Godt hver fjerde tjekker nemlig kun deres kvittering en gang imellem.
- Jeg kan kun opfordrer forbrugerne til at være kritiske og tjekke deres kvitteringer, siger Tina Dhanda.
Butikkerne med færrest problemer er tyskerne, Aldi og Lidl. Her har henholdsvis fire og seks procent oplevet problemet de seneste seks måneder.