Trods strid med de danske fagforeninger har det irske lavprisselskab Ryanair store planer om at firedoble sin størrelse i Københavns Lufthavn.
I løbet af de næste tre til fem år vil Ryanair udvide fra København, så selskabet går fra 15 op til 60 ruter og 10 millioner passagerer om året. Det siger selskabets topchef, Michael O'Leary, på et pressemøde i København.
- Desværre har vi måttet lukke vores to danske baser, men det forhindrer os ikke at vokse i København, siger Michael O'Leary, som ser et uopfyldt behov i København.
- Jeg ser ingen forhindringer i, at Ryanair åbner 15 ruter i sommeren 2016, 30 ruter i sommeren 2017, 45 ruter i sommeren 2018 og 60 ruter i sommeren 2019, siger topchefen:
- København er dårligt forbundet med resten af Europa, som det ser ud i øjeblikket. Dublin er forbundet med 90 europæiske byer, mens København kun er forbundet med 50 eller 60.
Michael O'Leary afviser ikke, at lavprisselskabets ekspansion vil komme til at koste andre selskaber livet.
- Væksten skal komme fra flere passagerer, men der kan også være nogle af vores konkurrenter, der kommer til at gå konkurs. Det gør flyselskaber, der ikke tjener penge, jo i sidste ende, siger topchefen.
Tilbage i juli tabte Ryanair en sag i Arbejdsretten, som gav de danske fagforeninger lov til at føre konflikt mod selskabet, der nægter at indgå dansk overenskomst.
Det fik Ryanair til at lukke selskabets to danske baser - i København og Billund - og varsle, at Danmark går glip af arbejdspladser og vækst på den bekostning.
Mens selskabet altså alligevel ikke holder sig tilbage med at vokse i København, så ser det anderledes ud i Billund, hvor Ryanair som ventet skærer ned.
- Vi vil reducere antallet af trafik og ruter fra Billund over det næste år til to eller tre ruter over vinteren, men sommerskemaet er ikke færdigt endnu, siger Michael O'Leary om Billund Lufthavn, hvor Ryanair i år har ti sommerruter.
- Det er et eksempel på, hvad konsekvensen er af fagforeningernes mislykkede kamp for den fjollede danske mode, tilføjer topchefen, der har gjort det til sit varemærke at være særdeles bramfri.
Tilbage står, at for København er konsekvensen af den lukkede base nok færre afgange, men ikke færre ruter, erkender topchefen, og de danske passager betjenes af fly, der har hjemme på baser i blandt andet Litauen.
Ryanair præsenterede tirsdag sit program for København til næste sommer, som dog kun byder på en enkelt ny rute til Porto i Portugal. Lavprisselskabet har i alt 15 ruter planlagt fra København i sommeren 2016.
/ritzau/