Mange kommunale veje og bygninger er i så dårlig forfatning, at det vil koste op til 75 milliarder kroner at indhente efterslæbet.
Det er konklusionen i en rapport, som Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) offentliggør torsdag, skriver Berlingske.
I mere end hver tredje danske kommune er vejbanerne så slidte, at det ifølge FRI går ud over både transporttid og trafiksikkerhed.
- Vores kommunalpolitikere får simpelthen ikke taget ansvar for vores infrastruktur. Man kan sammenligne det med, at de tager et kviklån i infrastrukturen, siger Henrik Garver, formand for FRI, til Berlingske.
- Man skal normalt skifte slidlaget på en vej efter 10 til 12 år. Hvis du så udskyder vedligeholdet af vejen, begynder du at slide på nogle af de underliggende bindelag i vejen. Og lige pludselig bliver det meget, meget dyrere at renovere, tilføjer han.
Den danske infrastruktur er ifølge rapporten overordnet set i god stand, hvad angår jernbaner, havne, lufthavne og det statslige hoved- og motorvejsnet.
Det samme gælder kloak- og spildevandssystemerne, som kommuner landet over har opprioriteret de seneste år efter storme som Bodil, Allan og Gorm.
Kun de kommunale bygninger og især vejnettene får ingeniørernes alarmklokker til at ringe.
Hvis efterslæbet til "vedligehold, klimasikring, opgradering og mobilitetssfremmende tiltag frem mod 2020 på stats- og kommunevejnettet" skal indhentes, vil det ifølge FRI koste mellem 50 og 75 milliarder kroner.
Hos Kommunernes Landsforening, KL, anerkender Jørn Pedersen (V), der er formand for Teknik- og Miljøudvalget, at mange kommuner har udskudt regningen for at vedligeholde vejnettet.
Men han peger samtidig på, at kommunerne er begrænsede af økonomien, anlægsrammerne og muligheden for at finansiere renoveringer gennem lån.
- Den kommunale virkelighed er, at når vi skal vælge mellem at lægge nyt asfalt eller at bygge en børnehave, så opstår der splittelser i Danmark, siger Jørn Pedersen til Berlingske.
/ritzau/