Både fredag og lørdag sad Anne Fiber, talsmand for Østfynsk Pendlerklub, til møde med DSB.
Her blev hun og andre pendlertalsmænd informeret om blandt andet tallene for rettidighed for togene, der efter et decideret togkoks i maj på Fyn viser sig særdeles slemme.
Strækningen København-Odense havde en rettidighed i maj på 45,7 procent - målet er 81,6 procent og derover. Og også i april måned, hvor der ikke var samme sporarbejde, lå rettigheden nede på omkring de 60 procent.
- Vi kunne godt fornemme på det hele, at rettigheden haltede, men det er stadig overvældende at se tallet sort på hvidt, for det er virkelig lavt, siger Anne Fiber.
Den dårlige start for DSB på 2016 gælder ikke kun for Østfynsk Pendlerklub.
I et interview med Politiken beklager DSB’s administrerende direktør, Flemming Jensen, de mange forsinkelser.
Her kan man også læse, at DSB i årets første fire måneder har måttet punge 9,8 millioner kroner ud til passagererne som kompensation i den såkaldte rejsetidsgaranti. Det er dobbelt så meget, som DSB selv havde forventet for perioden.
- Vi har tydeligt kunnet mærke på vores pendlere, at det er i myldretiden, det virkeligt er gået ud over dem. Så det er beklageligt på alle leder og kanter. Det er ikke noget, der motiverer folk til at bruge toget, og det er ikke noget, der fastholder folk, siger Anne Fiber om de mange forsinkelser.
Heller ikke i resten af 2016 kan DSB love tog til tiden, da der fortsat vil være sporarbejde.
For at forsøge at få rettidighedsprocenten op vil DSB dog lægge mere luft ind i køreplanen, og det hilser Anne Fiber velkommen, hvis det altså kan give mere pålidelige togtider.
Ifølge hende er pendlernes største ønske nemlig at vide, præcis hvornår de kan regne med, at toget går.
- DSB sagde til mig: "Forhåbentligt bliver det lidt bedre, når vi gør det sådan her". Og lidt har også ret, når det er så skidt, som det er, siger hun.
/ritzau/