Ifølge Danmarks statistik kørte der i begyndelsen af 2023 2,8 millioner personbiler rundt på de danske veje.
Dertil kommer hundredetusindvis af lastbiler, busser, motorcykler og andre køretøjer, så selvom cirka 130.000 af Danmarks personbiler ifølge Danmarks Statistik er elbiler, så er der mange millioner køretøjer, der hver uge skal tankes op med enten benzin eller diesel på de danske tankstationer.
Det betyder, at langt de fleste danskere har prøvet at tanke en bil, og det er faktisk noget, som mange gør ugentligt.
Måske er du én af dem? Og måske har du så undret dig over, hvordan i alverden 'brændstofpistolen' ved, hvornår den skal stoppe med at pumpe brændstof ind i dit køretøj?
Hvordan kan den vide, hvornår tanken er fuld? Det kan du få svaret på her.
Tryk sætter en stopper for pumpen
I disse højteknologiske tider skulle man måske tro, at hemmeligheden bag 'brændstofpistolens' evner er en elektronisk sensor eller lignende, men ifølge YouTuberen Steve Mould er det meget mere teknisk end det.
Det er nemlig væskers fysik og tryk, der er årsag til, at 'brændstofpistolen' ved, hvornår den skal slukke sig selv.
For at forstå det, skal vi gøre brug af blandt andet Bernoullis princip, som også er det princip, der hjælper os til at få fly til at flyve, og Venturieffekten.
Forklaringen på, hvordan 'brændstofpistolen' virker, er altså lidt kompliceret og teknisk, men hvis du gerne vil have den fulde forklaring, så kan du høre den i videoen herunder:
Hvis du ikke gider bruge 14 minutter på at høre om væsker, tryk og andet godt, så må du nøjes med det korte svar; tryk.