Det endte med en overraskende juridisk sejr til den irske fastfoodkæde Supermac's, der med succes udfordrede McDonald's i en varemærketvist i EU.
Sagen kan potentielt bane vejen for, at flere små virksomheder kan gå op mod store koncerner.
Som rapporteret af Macroticker, har Supermac's fra Galway vundet en betydelig sag mod McDonald's.
Den store fastfoodkæde havde forsøgt at spænde ben for Supermac's udvidelsesforsøg inden for EU.
McDonald's argumenterede for, at Supermac's navn ville skabe forvirring med deres ikoniske Big Mac-varemærke.
Med et dristigt modtræk indgav Supermac's i 2017 en anmodning til EU's Kontor for Intellektuel Ejendomsret om at ophæve McDonald's Big Mac-varemærke i forskellige kategorier, idet de hævdede, at den amerikanske fastfoodgigant ikke reelt havde brugt varemærket til andre produkter end selve burgeren inden for den krævede femårsperiode.
EU-Domstolen var enig med Supermac's og erklærede, at McDonald's ikke havde bevist reel brug af Big Mac-varemærket for kyllingesandwiches, fjerkræprodukter eller restauranttjenester. Denne afgørelse markerer en betydelig ændring i fastfoodindustrien og udfordrer McDonald's mangeårige dominans. Ligesom sagen kan danne præcedens for fremtidige varemærketvister.
Supermac's administrerende direktør, Pat McDonagh, hyldede afgørelsen som en stor sejr for små virksomheder verden over og beskyldte McDonald's for at bruge "varemærkebølleri" til at kvæle konkurrentrene.
McDonagh understregede, at denne afgørelse tog udgangspunkt i sund fornuft til brugen af varemærker, hvilket potentielt gør det muligt for andre små virksomheder at udfordre uretfærdige praksisser fra større konkurrenter.
For Supermac's åbner dommen døren til nye muligheder.
Med McDonald's indsigelser fjernet kan Supermac's nu udvide sin tilstedeværelse over hele Europa og bringe deres signaturtilbud, herunder Mighty Mac, ud til et bredere publikum. Mighty Mac, som indeholder lignende ingredienser som Big Mac, kan nu markedsføres uden frygt for juridiske repressalier fra McDonald's.
På trods af dette tilbageslag fastholder McDonald's, at dommen ikke påvirker deres ret til at bruge Big Mac-varemærket.
Virksomheden udtalte, "Vores ikoniske Big Mac er elsket af kunder over hele Europa, og vi er begejstrede for at fortsætte med stolt at betjene lokale samfund, som vi har gjort i årtier." McDonald's kan appellere afgørelsen til EU-Domstolen, hvilket tyder på, at den juridiske kamp muligvis ikke er helt ovre.