Otte trends til ferierejsen i 2014

Elo Christoffersen

|

29/12/2013

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Verdens forandres hele tiden, og det samme gør vores rejsevaner. Rejsebranchen må hele tiden forny sig og i det arbejde går charterbranchen, der hvert år sender omkring 1,3 million danskere på ferie, forrest. Spies, der er Danmarks største arrangør af ferierejser med fly, har samlet otte trends for rejseåret 2014:

Ferie uden børn

Voksenhoteller bliver stadig mere populære. Sidste år holdt 10 procent af Spies’ gæster ferie på et hotel uden børn under 16 år – for fem år siden var det samme tal blot to procent. Sunprime-kæden vokser i 2014 med to tyrkiske hoteller til 13 og antallet af gæster på voksenferie vil nærme sig 15 procent.

Her og nu er der booket 60 procent flere rejser til voksenhoteller end på samme tidpunkt for et år siden. Også stadig flere unge par vælger denne ferieform.

Koncepthoteller

Om ferien holdes på Mallorca, Kreta eller i Tyrkiet, er ikke længere det vigtigste. For stadig flere er hotellet rejsemålet i sig selv. Og her hitter de såkaldte koncepthoteller, hvor gæsterne hjemmefra ved, hvad hotellerne byder på.

Vi vil have pæne badeværelser. En bedre udsigt og en større terrasse end derhjemme. Når det gælder familieferien, vil vi gerne møde andre børnefamilier og have en høj kvalitet på restauranterne. Og så skal der være WiFi  - og helst gratis.

All Inclusive

Danskerne – og specielt børnefamilierne – er vilde med at maden og drikkevarerne er betalt hjemmefra. For otte år siden valgte fem procent af feriegæsterne All Inclusive – i 2013 udgjorde tallet cirka 40 procent.

Og danskerne har fundet ud af, at hvis mad og drikke skal leve op til forventningerne, må man gå en stjerne op og vælge mindst fire-stjernede hoteller.

Antallet af All Inclusive-gæster forventes at have fundet sit leje med fire ud af 10 feriegæster.

Grækenland er tilbage

Den økonomiske krise var hård for Grækenland. Omkring 30.000 færre danskere besøgte øriget i 2012, men i den forløbne sommer steg tallet af danske gæster igen til cirka 330.000.

Danskerne kan ikke undvære den specielle græske stemning, der findes på småøer som Skiathos, Kalymnos, Kos, Symi, Lebos og Skopelos, men også Kreta og Rhodos rykker igen i danskerne.

Spies har booket omkring 50 procent flere sommerrejser til Grækenland end på samme tidspunkt i fjor.

Vi vil have egen pool

Lejlighed med egen privat swimmingpool. Det står øverst på mange børnefamiliers ønskeliste. Og det er også denne lejlighedstype, der først bliver udsolgt. Et populært alternativ er de såkaldte ”swim-out” værelser, hvor man kan gå direkte fra værelset/lejlighedens terrasse og ned i en fælles pool.

Kombinationsrejser

Stadig flere ønsker at splitte ferien op i to. I stedet for 14 dage på samme hotel, besøges to rejsemål. Populære kombinationer er f.eks. Skopelos og Skiathos, Kalymnos og Kos og Curacao og Aruba.

På Cuba kombinerer seks ud af 10 gæster Havana med Varadero. Også Tenerife og La Gomera er populære.

Vi vil bevæge os

Afslapning er en vigtig del af ferierejsen, men stadig flere vil være aktive. Hele 30 procent af Spies’ gæster ønsker at lære noget nyt eller motionere på ferien. Mange gør det blandt andet for at kunne unde sig en ekstra feriedrink.

Hver femte feriegæst oplyser, at de træner i dagligdagen og at de også ønsker at træne på rejsemålet. Hvor varmen tillader det, er løb populært, men Spies samarbejder også med SATS-uddannede instruktører på selskabets egne 13 Sunwing Family Resorts og 13 Sunprime Hotels for voksne.

Flere rejser mod vest

Thailand er fortsat danskernes foretrukne oversøiske rejsemål, men stadig flere, der har besøgt landet flere gange, ønsker at prøve noget nyt.

Det har betydet nye direkte charterflyafgange til blandt andet Den dominikanske Republik, Mexico, Cuba og Aruba. Også USA er vokset i popularitet med New York og Florida som de store trækplastre.