Den økologiske omsætning er på trods af krisen vokset med 21 procent, og nu har man undersøgt, hvad der får os til at holde fast i økologien, selv om vi er økonomisk pressede.
- Det er et tydeligt kendetegn ved de grupper af danskerne, der køber mest økologi, at de lægger stor vægt på fødevarernes renhed. De foretrækker varer uden kunstige tilsætningsstoffer, som er produceret uden brug af sprøjtegifte. Derfor putter de økologiske varer i indkøbskurven, siger Helle Bossen, som er markedskonsulent i Økologisk Landsforening.
Men også hensynet til miljøet fyldere mere og mere hos forbrugerne, som køber økologisk.
- I de seneste år, har det været sundhed – forstået som fravær af tilsætningsstoffer og pesticider - der har været dominerende, når danskerne køber økologi. Det er også stadig hovedbegrundelsen for de fleste forbrugere. Men miljøbevidstheden er på vej tilbage som begrundelse, siger Thomas Roland, afdelingschef i Coop.
Ifølge ham er det mindst 65 procent af danskerne, der jævnligt køber økologiske varer.