Telenor-koncernen har i dag løftet sløret for deres regnskab for andet kvartal af 2024, og resultaterne viser en solid fremgang.
Telenors danske afdeling har præsteret bemærkelsesværdigt med en serviceomsætning på 708 millioner kroner.
EBITDA-indtjeningen nåede op på 315 millioner kroner, hvilket resulterede i en rekordhøj indtjeningsgrad på 35% for kvartalet.
Væksten i dette kvartal kan i høj grad tilskrives den stigende efterspørgsel på 5G-internet, som nu overgår populariteten af fiberinternet blandt kunderne.
Telenors vedvarende fokus på at forbedre de digitale kundeoplevelser har også spillet en central rolle i at tiltrække og fastholde kunder, hvilket har bidraget til de positive resultater.
Sådan skriver Telenor i en pressemeddelelse, hvor de tilmed har godt nyt til kunderne.
”Vi leverer et stærkt resultat med fortsat tocifret vækst i driftsresultatet og rekordhøj kundetilfredshed i både Telenor og CBB, hvilket bekræfter, at vi lykkes med vores strategi," siger Lars Thomsen, CEO i Telenor Danmark.
Telenor har som led i positioneringsarbejdet senest kastet sig mere aktivt ind i debatten om danskernes digitale vaner ved at sætte spot på uønsket billeddeling gennem oplysningskampagnen ’SPURGT?’.
Kampagnen er en del af Telenors indsats for at fremme digital dannelse og sunde digitale vaner, der bygger på respekt og ansvarlighed.
Indsatsen omfatter også undervisningsprogrammet #digitalpænt for 4.-6. klasse, der understøtter skolernes arbejde med digital kommunikation, trivsel og sociale medier.
Ny proces for kreditaftaler
Ligesom første kvartal bærer andet kvartal præg af et mobilsalg, der fortsat er lavere end før ændringerne i kreditaftaleloven og forbrugslånsreglerne trådte i kraft.
Disse ændringer har påvirket Telenors mulighed for at tilbyde omkostningsfri kreditaftaler til kunderne og kan aflæses i kundebasen på mobil, som går 8.000 tilbage og lander på 1.666.000, hvilket må siges at være en trist udvikling.
Dog er der masser af håb forude:
"I Telenor efterlever vi den nye lovgivning og bakker op om behovet for øget forbrugerbeskyttelse på området. Vi mærker stadig effekten af de ekstra benspænd, som danskerne nu møder, når de ønsker omkostningsfri kreditaftaler – og det uanset deres økonomi,” siger Lars Thomsen og fortsætter:
Men for de mange kunder, som har økonomien i orden, skal det selvfølgelig være en enkel og smidig proces at søge om godkendelse til en kreditaftale. Derfor er jeg glad for, at vi har fået en ny partner på området, som tilbyder en endnu bedre proces for kunderne og større fleksibilitet i måden at afdrage på."
Telenor indgik et strategisk partnerskab med PayEx om ekstern finansiering i juni 2024.
Øget fokus på sikkerhed
Telenor har siden 2021 arbejdet på en omfattende opgradering af sit mobilnetværk, der er Danmarks største med mere end 4.000 master over hele landet, og står i dag med et fuldt moderniseret landsdækkende 5G-netværk.
”Med et slags punktum for 5G-udrulningen vender vi blikket mod andre prioriteter. Det gælder særligt sikkerhed, som vi allerede investerer massivt i, men som kommer til at fylde endnu mere fremover. Vi skal alle sammen erkende, at vi lever i en verden, der er lidt mere usikker og uforudsigelig end for bare få år siden. Det kræver, at vi tænker os om og tager vores forholdsregler – især når man som Telenor leverer kritisk infrastruktur. Det har vi altid gjort, og det vil vi også gøre i fremtiden,” afslutter Lars Thomsen.