På fredag træder en stribe nye EU-regler i kraft, som ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten mandag skal gøre nethandel nemmere for forbrugerne, men reglerne er så uklare, at Forbrugerklagenævnet vil blive oversvømmet af stridigheder mellem forbrugere og butikker.
Det forudser Dansk Erhverv, som er stærkt bekymret over, at forbrugere, der har købt en vare i en netbutik, får udvidet deres mulighed for at fortryde købet, selv om de har taget varen i brug.
Eksempelvis kan de inden for en 14 dages periode prøve blenderen eller kjolen og sende den retur, hvorefter det er op til butikken at vurdere, om varen er så brugt, at kunden ikke skal have hele beløbet tilbage.
- Målet var at gøre det nemmere at e-handle, men det her er noget makværk. Det giver ikke mening, at man lader forbrugere sende brugte varer retur.
- Og det giver slet ikke mening, at man ikke har gjort klart, hvilket beløb netbutikken kan få lov til at fratrække for værdiforringelsen, siger markedschef Lone Rasmussen, Dansk Erhverv, til Jyllands-Posten.
Ifølge tal fra Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) var der sidste år 3,3 millioner danskere, der handlede på nettet. Omkring hver femte netkunde oplyser ifølge FDIH, at de har fortrudt et køb inden for det seneste år.
Administrerende direktør Annette Falberg, FDIH, som taler på vegne af 2000 webshops, kalder de nye regler "misforstået forbrugerbeskyttelse":
- Det er vanvittigt, at netbutikkerne nu skal tage varer retur, som er taget i brug. De kommer til at stå med en masse brugte varer, som de ikke kan sælge igen.
Seniorjurist Tina Dhanda, Forbrugerrådet Tænk, forudser, at reglerne også vil give problemer for forbrugerne, når de skal skændes med butikkerne om, hvorvidt de kan få hele beløbet eller kun en del af det retur, når de fortryder et netkøb.
Forbrugerombudsmand Henrik Øe er enig i, at de nye regler formentlig vil medføre flere sager i Forbrugerklagenævnet og har indkaldt Forbrugerrådet Tænk, Dansk Erhverv og FDIH til et møde om loven.
/ritzau/