Fyns største private erhvervsorganisation, Fynsk Erhverv, nedsætter nu en komité, der skal kæmpe for lavere takster på Storebæltsbroen. Det skriver Fyens Stiftstidende.
Komitéen skal efter planen være besat af fremtrædende erhvervsfolk, organisationer, politikere og fagfolk fra hele landet.
Blandt andre Københavns Lufthavn, Blue Water Shipping og Dansk Industri ser ifølge Fyens Stiftstidende positivt på at deltage i en sådan komité.
Målet er ifølge Fynsk Erhverv at få sat broafgiften på Storebælt på den nationale dagsorden.
- Vi er trætte af at blive beskyldt for fynsk navlepilleri, når vi kæmper for lavere takster på Storebæltsbroen. Lavere takster vil også gavne jyske og sjællandske virksomheder, sætte gang i væksten og binde Danmark bedre sammen, siger formanden for Fynsk Erhverv, Jørgen Dirksen, til Fyens Stiftstidende.
Han er direktør for juicevirksomheden Rynkeby Foods, der årligt betaler 6,5 millioner kroner i broafgift.
Dansk Industri erklærer sig enig i behovet for at sætte taksterne ned på Storebæltsbroen.
- Vi vil se positivt på at deltage. Broen er vital for forbindelsen mellem landsdelene, og det er en skat på mobiliteten mellem Øst- og Vestdanmark, når brotaksten er på et kunstigt højt niveau for at skaffe penge til staten og ikke kun bruges til at nedbringe gælden på broen, siger branchedirektør for transportområdet i DI Michael Svane til avisen.
Initiativtagerne til Storebæltskomitéen har ladet sig inspirere af Kattegatkomitéen, der siden 2008 har lavet lobbyarbejde for etableringen af en bro mellem Jylland og Sjælland, skriver Fyens Stiftstidende.
I dag koster det 1130 kroner for en typisk lastbil med en længde på mellem 10 og 20 meter at krydse Storebæltsbroen. For en almindelig personbil er prisen 240 kroner for en enkelt tur over broen.
/ritzau/