Kort efter årsskiftet gik en ny vejafgiftsordning i luften i Danmark.
Siden 1. januar har danske og udenlandske lastbiler på 12 ton og derover skulle betale for at køre på de danske statsveje og en del af de kommunale veje.
Sund & Bælt har af regeringen fået til opgave at stå for at opkræve vejafgiften og udføre digital kontrol.
Vejafgiften kan betales ved at købe en vejafgiftsbillet på vejafgifter.dk eller automatisk via en satellitbaseret boks eller via en app.
Sådan skriver Sund & Bælt i en pressemeddelelse.
Langt de fleste brugere har valgt at betale vejafgiften med en boks fra én af de tre udbydere. Omkring 50.000 satellit-bokse er nu installeret og aktive i systemet.
I løbet af ordningens første måned er der registreret 161 mio. kilometer kørsel på det afgiftsbelagte vejnet. Heraf 124 mio. kilometer af danske vognmænd og 37 mio. kilometer af internationale.
Det har været en omfattende udviklingsopgave, der er sket i tæt dialog med transportbranchen, og opstarten foregik som planlagt.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Foto: Sund & Bælt
”Go-live er forløbet roligt, og der er ikke oplevet større tekniske udfordringer, som har ramt brugerne. Vores tal viser, at over 98 procent af brugerne betaler afgiften korrekt, og det tal er stigende,” siger Katrine Hauge Vej-Hansen, chef for vejafgiftsordningen hos Sund & Bælt.
For at sikre kontrollen med betalingen aflæser Sund & Bælts kameraudstyr automatisk lastbilernes nummerplade ved vigtige trafikpunkter.
Derudover flyttes mobile kontrolenheder rundt for at udøve et kontroltryk i hele landet.
Hvis en lastbil bliver registreret på afgiftsbelagte veje uden at have betalt vejafgift, bliver der udstedt en bøde på 4.500 kroner.
For at give alle vognmænd mulighed for at komme godt i gang med ordningen og få håndteret eventuelle tekniske udfordringer er det besluttet ikke at udstede bøder før d. 9. januar.