Bryggerierne i Norge skal have lov til at reklamere for øl, mener landets borgerlige regering.
Men regeringens støtteparti, Kristeligt Folkeparti, slår fast, at det er fuldstændig utænkeligt at ophæve forbuddet mod at reklamere for alkoholiske drikkevarer.
Øl-debatten kommer samtidig med, at norske bryggerier viser deres produkter frem på fødevaremessen Grüne Woche i Berlin. Der produceres omkring 1500 forskellige slags øl i Norge.
- Forbuddet er totalt forældet. Reklameforbuddet blev indført for 40 år siden. I mellemtiden har verden fuldstændig forandret sig, siger Petter Nome, direktør for den norske bryggeriforening.
Landbrugsminister Sylvi Listhaug fra Fremskrittspartiet, der sammen med Høyre udgør regeringen, er enig.
- Hvis du skal bygge en virksomhed op, er det vigtigt at have lov til at informere om produktet. Regeringen vil undersøge, om der er mulighed for, at norske producenter kan få lov til at oplyse om det øl, de fremstiller, siger hun.
Men en justering af den nuværende lovgivning kræver opbakning fra blandt andre Kristeligt Folkeparti. Og det kommer ikke på tale.
- Nu er det sådan, at regeringspartierne har indgået en aftale med os, hvor vi har gjort det klart, at hovedlinjerne står fast.
- Jeg går ud fra, at regeringen holder det, de har skrevet under på, siger medlem af Stortinget Hans Olav Syversen fra Kristeligt Folkeparti.
Han tror ikke engang, at det kommer så vidt, at der vil blive stillet forslag om en lovændring.
- Vi har et reklameforbud. Prøver man at indføre reklamer ad bagdøren, kan man bare ikke gøre det med tilslutning fra os. Det tror jeg, alle forstår, siger Syversen.
/ritzau/NTB