Nichlas Agerholm Skov Rasmussen står tilbage med en økonomisk lussing, efter at Aalborg Boligadministration har opkrævet 16.250 kroner for en ny bordplade i hans tidligere lejebolig.
Ridserne i bordpladen var nærmest usynlige, og regningen kom bag på den unge studerende, der havde håbet på en mere rimelig løsning.
Nichlas var indstillet på at betale en del af udgiften og tilbød boligselskabet 20 procent af beløbet, men det blev afvist. "Jeg føler mig til grin. Det er virkelig tarveligt," siger han.
Sagen bliver ikke mindre bitter af, at bordpladen ifølge Nichlas ikke engang er blevet udskiftet, selvom boligselskabet opkrævede penge til en ny.
Juridisk set kan udlejeren dog være i sin gode ret. Luna Marie Søgaard Bock, legal director hos Digura, forklarer, at "hvis man har lidt en skade, må man egentlig gerne få pengene for det, og man behøver ikke foretage udskiftningen af det."
Reglerne tillader altså, at udlejer kræver erstatning uden nødvendigvis at udføre reparationen.
Det skriver TV 2 Nord
Ikke første gang
Nichlas' sag er ikke enestående. Tidligere på ugen fortalte TV2 Nord om en lignende sag, hvor Ida Pranjić blev opkrævet 9.000 kroner for to små hakker i en køkkenbordplade.
Chefjurist i Lejernes Landsorganisation (LLO), Anders Svendsen, mener, at denne praksis kan være på kant med lejeloven, der skal forhindre udlejere i at opnå økonomisk gevinst ved både at kræve erstatning og undlade reparationer.
Efter en klage til Huslejenævnet fik Nichlas delvist medhold og 5.500 kroner retur. Alligevel sidder han tilbage med en følelse af uretfærdighed.
Han erkender, at han burde have ventet med at underskrive udflytningsrapporten, og råder andre lejere til at være forsigtige.
Aalborg Boligadministration har ikke ønsket at kommentere sagen, og spørgsmålet om, hvorvidt praksissen er rimelig, står fortsat ubesvaret.