Bankernes stordriftsfordele ved Betalingsservice kommer ikke forbrugerne til gode. Det konkluderer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en ny analyse af Betalingsservice, som drives af bankerne gennem Nets.
- Næsten alle danske husstande benytter jævnligt Betalingsservice. Derfor er det vigtigt, at uhensigtsmæssigheder ikke forhindrer, at Nets' lavere omkostninger kommer både virksomhederne og forbrugerne til gode, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing, i en pressemeddelelse.
- Der er klare tegn på, at markedet kunne fungere bedre til forbrugernes fordel. Det kan være værd at overveje fordele og ulemper ved yderligere regulering, tilføjer hun.
Omkostninger i Nets faldt fra 2003 til 2012 med mellem 10 og 30 procent i takt med, at antallet af betalinger via Betalingsservice steg med cirka 40 procent. Samtidig er Nets' indtjening fra Betalingsservice mere end fordoblet.
Mellem 2009-2012 har bankerne tjent 20 procent mere på Nets. Det giver Nets en overskudsgrad på området, der er betydeligt højere end gennemsnittet for såkaldt "private byerhverv".
- Vores analyse viser, at Nets fortsat genererer store overskud fra Betalingsservice. Og at der har været plads til at øge Nets' betaling til bankerne markant, siger Agnete Gersing.
- Flere betalinger går igennem Betalingsservice, og Nets' omkostninger er faldet, men det er ikke kommet forbrugerne til gode, tilføjer hun.
95 procent af de danske husstande betaler regninger gennem Betalingsservice.
Analysen "Betalingsservice" er resultatet af et politisk ønske om en opfølgning på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse af samme område fra 2011.
/ritzau/