Streaming af film og serier er blevet mainstream, og det ser man særligt i amerikanske Netflixs hjemland, hvor tjenesten i løbet af fjerde kvartal har fået to millioner flere abonnenter.
Det spår de analytikere, som Bloomberg News har spurgt forud for selskabets regnskab, der offentliggøres efter amerikansk børslukketid onsdag, skriver Ritzau Finans.
Antallet af abonnenter ventes mere præcist at stige med 2,05 millioner i kvartalet til rundt regnet 33 millioner i USA.
2013 vil blive husket for året, hvor streamingtjenester, med Netflix i front, satte deres præg på medielandskabet i Danmark.
Omkring fire ud af 10 danskere siger, at de streamer tv. Men tallene, som DR Medieforskning står bag i en ny rapport, viser også, at der stadig er få, der streamer meget.
Dermed er streaming stadig et supplement til tv.
Danskernes brug af traditionelt tv er faldet otte procent fra 2012 til 2013, og i rapporten konkluderes det, at streaming er en væsentlig faktor i udviklingen.
Efter et år på det danske marked kan Netflix kalde sig Danmarks sjettestørste tv-kanal målt på seertid.
Dermed står Netflix for omkring tre procent af den samlede tv-tid på tværs af de forskellige måder, hvor danskerne ser tv.
Det er en smule mindre end TV3 og DR2, men større end TV2 News og Kanal 5.
Streamingtjenesten har mere end 440.000 danske abonnenter, hvilket er 17 procent.
Netflix har i øjeblikket god succes med egenproducerede serier som "Orange Is the New Black" og "House of Cards."
Sæson to af sidstnævnte med Kevin Spacey og Robin Wright i hovedrollerne rammer skærmene i februar.
/ritzau/