Der er ingen tvivl om, at den populære mobilbetalingsapplikation MobilePay har vist sig at være en kæmpe success for Danske Bank, men applikationen er også et dyrt bekendtskab for banken, der betaler en krone, hver gang en burger overfører penge via applikationen. Det skriver Business.dk.
Hver dag foretages mellem 44.000 og 50.000 overførsler, hvilket betyder MobilePay koster Danske Bank et tocifret millionbeløb om året. Det viser en udregning, som er foretaget af Berlingske Business.
- Det koster banken over en krone per transaktion. Den officielle pris er 1,20 kroner, men det kan meget vel være, at de får noget rabat, fordi de har så mange transaktioner, siger Henning N. Jensen, der er seniorpartner i PlusCON og i årevis har været en central figur i udviklingen af den danske betalingsinfrastruktur.
Andre kilder, der har indblik i Dankort-markedet, nikker genkendende over for den anslåede pris på en krone per transktion, som Berlingske Business kommer med.
Udover den løbende udgift for brugen af MobilePay, så kommer millionbeløbet, det har kostet at udvikle teknologien bag MobilePay og vedligeholdelsen af systemet.
Danske Bank indfører i 2016 et gebyr på ti øre per overførsel for kunder, der ikke har Danske Bank som deres primære bankforbindelse, hvilket ikke engang vil dække en tiendedel af bankes egne gebyrudgifter.
De øvrige bankers løsning Swipp kører direkte i bankernes systemer, mens en overførsel med MobilePay applikationen fungerer som en dankort-betaling fra et kort til et andet. Hvilket er grunden til, at Danske Bank skal betale gebyr for hver transaktion.
MobilePay koster derfor Danske Bank op mod 18 millioner kroner om året alene i transaktionsgebyrer.
Vil Danske Bank undgå disse gebyrer kan de vælge en løsning a la Swipp, hvilket Danske Bank dog afviser, da funktionen så kun virker mellem Danske Bank-kunder og dermed forsvinder konkurrencefordelen.
MobilePay-konkurrenten Swipp, der tæller de øvrige banker bl.a. Jyske Bank og Nordea, er langt efter MobilePay i popularitet og brug. Swipp har omkring 20.000 transaktioner ugentligt. I løbet af 2014 udrulles større erhvervsløsninger til brug i blandt andet supermarkeder fra både MobilePay og Swipp.