I går omhandlede omtalen betalingsappens nye tilføjelse, som fik hård kritik af Mikkel Bjørn fra Dansk Folkeparti, men nu er den allerede gal igen.
I dag drejer det sig nemlig om noget helt andet.
Sagen er nemlig den, at MobilePay i et Instagram-opslag har valgt at udsende en advarsel til en specifik gruppe brugere, som for alvor bør tage sig i agt.
Svindelmetode vinder frem
I vores digitale tidsalder er det afgørende at være opmærksom på de mange fælder, som cyberkriminelle lægger ud på nettet.
Selvom der ofte advares mod forskellige svindelnumre, som MobilePay gør i denne omgang, sker det alligevel lidt for ofte, at folk bliver narret.
En særlig svindelmetode, der omhandler falske beskeder fra børn til forældre, er blevet mere udbredt på det seneste, og det er netop også det, MobilePay advarer imod.
MobilePay advarer
I det tidligere omtalte Instagram-opslag starter betalingsappen ud med at gøre det klart, hvem advarslen retter sig mod:
"Til dig, der er forælder eller har en forælder," skriver de og fortsætter:
"Måske har du hørt om den type scam, hvor man som forælder modtager en besked om, at ens barn har mistet sin telefon på en eller anden måde og derfor har brug for hjælp til betaling (der som regel skal gå helt enormt hurtigt)? Så er du ikke den eneste! Vi hører i hvert fald fra jer, at I oplever det derude. Så her er tre gode råd, du kan følge for ikke at falde i svindlerens fælde."
(Artiklen fortsætter under opslaget)
3 gode råd
MobilePays første råd lyder, at du skal ringe til det nummer, du plejer at kontakte dit familiemedlem på. Såfremt de tager telefonen, kan du få bekræftet, hvorvidt henvendelsen er reel eller ej.
Alternativt kan du kontakte vedkommende gennem en anden beskedtjeneste.
MobilePays andet råd lyder, at du skal taste det gældende nummer, der pludselig har kontaktet dig, ind i deres app. Hvis det ikke er vedkommende, du tror, det er, skal du ikke sende nogen penge.
Det sidste gode råd går ud på, at man skal vente med at sende penge, såfremt man er det mindste i tvivl.