Efter to sammenbrud tidligere på dagen skulle Mobilepay-systemet igen være i drift.
I hvert fald har det kørt siden 11.30 uden at volde yderligere problemer.
- Jeg er forsigtig med at lægge hovedet på blokken, men det ser ud til, at de tekniske problemer er blevet løst.
- Der var flere systemer, der drillede, og det tog lidt tid at blive klog på. Men siden vi har været oppe igen, har vi gennemført ret mange transaktioner, siger Mobilepays presseansvarlige, Peter Kjærgaard Nielsen.
Han fortæller desuden, at man - som det er tilfældet ved alle tekniske fejl - nu sætter et analysearbejde i gang for at indkredse årsagerne til nedbruddet, så det ikke sker igen.
Det første af mandagens nedbrud blev registreret i morges, og da fik man følgende besked, når man forsøgte at logge sig på Mobilepay-appen:
- Der kan i øjeblikket være problemer med at logge på Mobilepay. Vi arbejder på at løse problemet hurtigst muligt.
Problemet blev angiveligt løst ved 10-tiden, men kort tid efter blev der igen lukket af for muligheden for at overføre penge via mobiltelefonen.
Også Danske Banks netbank har været ramt af it-problemer mandag formiddag.
Mobilepay blev lanceret af Danske Bank i Danmark i maj 2013 som en gratis mobilløsning til overførsel af penge, og siden er også Finland og Norge koblet på.
Mere end tre millioner danskere har indtil videre downloadet appen til deres mobiltelefon, og heraf er 70 procent kunder i andre pengeinstitutter end Danske Bank.
Hver dag er appen i brug op mod 750.000 gange, og der overføres i snit hvert minut 83.152 kroner - når systemet ellers virker, som det skal.
/ritzau/