Millionsatsning skal få flere turister til Sverige

Elo Christoffersen

|

30/04/2014

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Med en millionsatsning på mindst 60 millioner svenske kroner er VisitSweden, svenske regioner og en række samarbejdspartnere gået sammen i et treårigt partnerskab for at markedsføre Sverige som turistdestination og dermed øge antallet af besøgende markant. Danmark er et af de markeder, som indsatsen er rettet særligt imod.

- Det er den største satsning på turisme i Sverige nogensinde, og vi forventer, at den målrettede indsats skal få endnu flere turister til at vælge Sverige og samtidig få lyst til at komme tilbage. I 2012 brugte udenlandske turister 106 milliarder svenske kroner, og det er en stigning på 162 pct. siden år 2000. Samtidig viser vores analyser, at Sverige har potentiale til at blive et endnu større turistmål, og det håber vi, at vores indsats de kommende år vil bekræfte, siger Anne Bjerregaard, landechef  for VisitSweden i Danmark, og fremhæver, at flere besøgende vil skabe arbejdspladser bl.a. i landdistrikterne.

Satsningen retter sig mod potentielle rejsende fra Danmark, Norge, Tyskland og Holland og vil især være henvendt til bilrejsende turister, som i dag udgør 37 pct. af alle overnatninger på svenske campingpladser og i udlejede hytter.

En analyse, foretaget af VisitSweden, viser, at børnefamilier og par, der gerne vil på bilferie, udgør ni millioner potentielle turister. Og ved at fokusere på de bilrejsende forventer man, at omsætningen fra overnatninger vil stige med tre procent pr. år.

En million rejsetips skal øge antallet af turister i Sverige

Målsætningen skal nås gennem en international indsats, Swedish Moments, hvor svenskere såvel som udenlandske turister sammen skal tippe deres hemmelige steder og dele ud af gode rejseråd og oplevelser, som man f.eks. ikke ville kunne finde i guidebøger og lign. Derved vil turisterne få mulighed for at opleve nye og mere ukendte sider af Sverige.

- Initiativet handler om at samle på de unikke øjeblikke, såsom fisketuren med lokale fiskere i skærgården, hygge ved aftenbålet med hele familien på campingpladsen eller det særlige sted, hvor man kan plukke de lækreste blåbær i Småland. Sverige har et meget bredt udvalg af naturoplevelser i hele landet og vores analyse har vist, at det er den svenske natur, livstil og gæstfrihed, der er hovedårsager til, at udlændinge vælger Sverige som turistdestination. Det vil vi gerne give de tusindvis af turister i Sverige endnu mere af de kommende år, siger Anne Bjerregaard.

Svenskernes mange anbefalinger og hemmelige tips vil kunne findes på hjemmesiden www.swedishmoments.dk.

Fakta

•  Sverige satser mindst 60 millioner SEK på at øge turismen fra Danmark, Norge, Tyskland og Holland.

•  Bag satsningen står et samlet Sverige, der er et partnerskab mellem VisitSweden og svenske regioner fra nord til syd, hytteudlejningsselskaber, transportører og lokale turistbureauer, bl.a. Stena Line, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation (SCR), Tourism in Skåne, Västsvenska Turistrådet, Smålands tre turistorganisationer, Jämtland Härjedalen Turism, Region Dalarna og Visit Värmland.

•  Ifølge en målgruppeanalyse fra VisitSweden planlægger 771.000 danskere de kommende tre år at besøge Sverige.