For Mærsk vil bygge fregatter – og det haster
Skal gå stærkt
Når kampkraften skal opgraderes, er det ikke hver dag, landets største rederi banker på døren og tilbyder hjælp. Men det er præcis, hvad Mærsk har gjort, og det falder i særdeles god jord hos forsvarsminister Troels Lund Poulsen.
Han kalder tilbuddet en "udstrakt hånd", og man fornemmer næsten, at han overvejer at trykke den lidt ekstra længe.
Mærsk har nemlig tilbudt at bygge nye fregatter til Danmark på sit værft i Sydkorea.
Det er ellers et sted, hvor de normalt samler containerskibe i hobetal. Men skrog er skrog, og ministeren er ikke kræsen: "Mærsk er et hæderkronet dansk firma," siger han til DR, og det skal åbenbart også tælle, selvom svejsearbejdet foregår 8.000 kilometer væk.
Der er fart på ønskelisten i Forsvaret. De nuværende fregatter af Iver Huitfeldt-klassen er ved at være klar til pension, og forsvarschefen vil have nye nu. Derfor er timingen på Mærsks tilbud næsten for god til at være sand:
"Det er klart – som jeg har udtalt mange gange – at der er afgørende for regeringen, at vi kan øge vores kampkraft hurtigt," lyder det fra ministeren, der tydeligvis har skruet tempoet op i sit eget sprogbrug også.
Men ikke alle deler hans begejstring. Hos Dansk Folkeparti og Liberal Alliance lyder det nærmest som en dårlig idé at parkere krigsplanerne i Sydkorea. Argumenterne spænder fra "for tæt på Kina" til "hvad nu når skruen knækker, og vi mangler en reservedel i Esbjerg?"
Værftskærlighed og værdispørgsmål
Der forhandles i øjeblikket om en ny flådeplan, men de store fregatter er ikke med i pakken endnu. Til gengæld har Mærsks tilbud nu for alvor blandet kortene i forhandlingerne.
Ministeren lægger ikke skjul på, at Mærsk er en spiller, han gerne vil have med om bord. Spørgsmålet er bare, om det bliver en sød musik mellem Forsvaret og Esplanaden eller en værft-romance, der strandede ved første bølge.