Lønsnyd koster 1,7 millioner kroner

John Meyer

|

14/12/2012

Dagens topnyheder

Tidligere på ugen kunne Fagbladet 3F fortælle, at Danmarks største producent af tomater, gartneriet Alfred Pedersen & Søn, for nylig har betalt 464.000 kroner for lønsnyd. I dag kan Fagbladet 3F fortælle, at det fynske gartneris faste samarbejdspartner nu har betalt 1,7 millioner kroner for underbetaling af vikarer hos Danmarks tomatkonge tidligere på året. Dermed er der inden for et års tid konstateret underbetaling af udenlandske vikarer hos Alfred Pedersen & Søn for samlet over 2,1 millioner kroner. Ifølge forliget med 3F efterbetaler Team Management 1,5 millioner kroner for manglende betaling af løn, feriepenge og pension til vikarer. Derudover skal vikarbureauet af med 200.000 for brud på overenskomsten.


- Jeg blev overrasket over beløbets størrelse. Vi har lært lektien på den hårde måde. Det var noget rigtig, rigtig skidt, vi var kommet ind i. Det har vi rettet op på. Sådan skal det være. Sådan skal det også være fremadrettet, siger vikarbureauets direktør, Erik Mørk.


Butikskæder har tillid til tomatkongen
På trods af løndumping for samlet over 2,1 millioner kroner har Coop Danmark fortsat tillid til gartneriet Alfred Pedersen & Søn:

- I den aktuelle sag har de udvist åbenhed og vilje til at bidrage til at få løst konflikten mellem deres leverandør og 3F. Derfor påvirkes vores samarbejde ikke af denne sag, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør hos Coop Danmark.

Hos Dansk Supermarked siger indkøbschef Peter Løth:

- Vi har stor tillid til Alfred Pedersen & Søn som producent og leverandør. Sagen får ingen konsekvenser for samarbejdet med virksomheden. Vi har meget stor tillid til, at udenlandske vikarer hos Alfred Pedersen & Søn nu får overenskomstmæssig løn.


Tomatavler vil fortsætte samarbejde
Ejer og direktør hos Alfred Pedersen & Søn, Mads Pedersen, oplyser, at planen er at forsætte samarbejdet med Erik Mørk - hvis han beviser, at han lever op til overenskomsten.

- Hvis vi ikke fortsætter samarbejdet, risikerer vi, at han ikke får pengene betalt, siger Mads Pedersen.