Lego-film slår George Clooney og Matt Damon

admin

10 år siden

|

09/02/2014

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Den animerede Lego-film, der er baseret på de verdenskendte danske legeklodser, sælger langt flere billetter i de amerikanske og canadiske biografer end konkurrenterne.

Billetsalget har weekenden over indbragt 69,1 millioner dollar - hvad der svarer til lige knap 380 millioner danske kroner. Det er den bedste åbningsweekend for en film på det amerikanske marked i det nye år.

Nummer to på listen er "The Monuments Men" med Hollywood-stjernerne George Clooney, Matt Damon og Bill Murray på rollelisten. Den har fra fredag til søndag solgt billetter for 22,7 millioner dollar - svarende til cirka 125 millioner kroner.

Lego-filmen har ikke kun medvind ved billetkioskerne, også kritikerne har rost den animerede film med stemmer af blandt andre komikeren Will Ferrell og skuespilleren Morgan Freeman.

Filmen er også blevet markedsført bredt af filmselskabet Warner Brothers og den danske Lego-gruppe, der har udsendt 17 nye Lego-bokse inspireret af scener fra filmen.

Chefen for distribution hos Warner Brothers forklarer succesen med, at filmen rammer alle aldersgrupper.

- Filmen er både for en på fem år og en på 85. Fem-årige nyder den, deres store søskende nyder den, deres forældre nyder den, og deres bedsteforældre nyder den, siger distributionschef Dan Fellman.

Han tilføjer, at tre ud af fem biografgængere, der har set filmen, er over 18 år.

Samtidig afslører han, at det flotte billetsalg åbner døren for kommende Lego-film.

- Vi er meget glade for denne åbningsweekend, specielt set i lyset af, at vi har skulle konkurrere med åbningen af de olympiske lege og de andre store film, der også har haft premiere, siger han.

/ritzau/Reuters