Lancerer nyt vigtigt tiltag: Kommer til at gælde i Føtex, Netto og Bilka

Kamille Isaksen

2 timer siden

|

26/11/2024
Nyheder
Foto: Salling Group
Foto: Salling Group
Nu bliver det gratis.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

MadPlus er et nyt og ambitiøst partnerskab, hvor FødevareBanken og Salling Group går sammen om at skabe én samlet løsning for detailhandlens madspild i Danmark.

Målet er, at overskudsmad fra Salling Groups knap 700 butikker fremover afhentes og distribueres til FødevareBankens 417 modtagere; sociale organisationer i hele landet som serverer gratis måltider til mennesker i svære livssituationer. 

Sådan skriver Salling Group i en pressemeddelelse.

Med MadPlus tager FødevareBanken og Salling Group hul på arbejdet med at udvikle og implementere en banebrydende løsning til indsamling, fordeling og donation af overskudsmad.

Målet er på den måde at tredoble den mængde overskudsmad, som bliver reddet fra Salling Groups butikker, fra knap 1.300 ton til 4.000 ton fødevarer årligt. Det svarer til, at der hvert år bliver reddet ekstra 6,5 millioner måltider svarende til 2.168 ton CO₂. 

"Partnerskabet er et vigtigt skridt i kampen mod Danmarks enorme madspild, siger Lea Gry von Cotta-Schønberg, direktør i FødevareBanken. "Vi er stolte af, sammen med Salling Group, at tage ansvar og lede en indsats, der samler aktører på tværs af detailhandlen og de sociale organisationer. Vi tilbyder en løsning, som både mindsker madspild og støtter de mennesker i samfundet, der har brug for hjælp og flere gratis måltider i en økonomisk presset hverdag."

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: Salling Group

Begyndende fra januar 2025 får alle Salling Groups butikker tilknyttet en fast MadPlus-partner – typisk i form af lokale frivillige og sociale organisationer, der afhenter overskudsmad og leverer den til mennesker i svære livssituationer.

FødevareBanken tager ansvaret for, at alle butikker får en partner tilknyttet og vil selv stå for afhentning, hvis en lokal løsning ikke er mulig. For at sikre stabilitet i den landsdækkende indsats etableres samtidig et netværk af faste MadPlus-ruter. 

Inviterer hele detailhandlen til at deltage 

Efter en testperiode vil FødevareBanken og Salling Group åbne modellen for hele den danske detailhandel.

Det sker forventeligt i 2026, hvor alle aktører får tilbud om at blive en del af projektet og bidrage til at mindske madspild i Danmark. 

Henrik Vinther Olesen, direktør for bæredygtighed i Salling Group, understreger projektets vigtighed og kompleksitet, især når det kommer til de strategiske investeringer i IT, logistik og systematik: “Madspild er en udfordring, der kræver store, fælles løsninger.

Med MadPlus tredobler vi den mængde mad, vi kan redde fra spild – og vi ser frem til efter testperioden at invitere hele branchen med på rejsen.”  

Fra 2027 forventer Salling Group, at alle deres butikker får afhentet og omdelt overskudsmad flere gange ugentligt.

Visionen er at gøre MadPlus til en national standardmodel for madspildsindsatser i detailhandlen, hvor et bredt samarbejde på tværs af aktører medvirker til, at Danmark på sigt bliver foregangsland i Europa på minimering af madspild – til gavn for både klimaet og mennesker i udsatte livssituationer.