En række danske elselskaber er kommet under skarp kritik for deres forretningsmetoder, og Forbrugerombudsmanden har nu rettet en alvorlig advarsel mod elselskabet Modstrøm.
Modstrøm, som også figurerer på Forbrugerrådet Tænks sorte liste over selskaber, man bør undgå, er blevet kritiseret for vildledende markedsføring og brud på aftaleloven.
Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse ifølge Ekstra Bladet.
Ifølge Forbrugerombudsmanden har Modstrøm gjort brug af vildledende udsagn, hvor de blandt andet har reklameret med 'gratis strøm om natten' i deres markedsføring.
Desuden har selskabet ændret kunders elaftaler uden gyldig baggrund i deres vilkår, hvilket er i strid med markedsføringsloven og forbrugeraftaleloven.
Forbrugerombudsmanden Torben Jensen lægger heller ikke skjul på, at det er i strid med netop markedsføringsloven og forbrugeraftaleloven:
"Virksomheder kan kun ændre i deres aftaler med forbrugerne, hvis det fremgår af aftalerne, at de kan ændres uden forbrugernes aktive samtykke", lyder det fra ham, inden han fortsætter:
"Det skal også være klart for forbrugerne, hvornår prisen eller andre vilkår kan ændre sig - ellers er ændringsvilkåret urimeligt og ugyldigt. Forbrugerne skal desuden tydeligt varsles om ændringer i aftalen, så de har mulighed for at vurdere, om de ønsker at fortsætte som kunder på de ændrede vilkår eller opsige aftalen".
Måske har du penge til gode
Modstrøms praksis med at varsle prisændringer på en uklar måde har resulteret i, at flere kunder potentielt har betalt mere, end de burde, uden at være fuldt oplyst om prisændringerne.
Forbrugere, som har fået ændret deres elaftaler på baggrund af Modstrøms ugyldige vilkår, kan have krav på tilbagebetaling.
Forbrugerombudsmanden opfordrer til, at man kontakter Ankenævnet på Energiområdet, hvis man oplever, at Modstrøm har afvist et tilbagebetalingskrav.
Modstrøm er langt fra det eneste selskab på Forbrugerrådet Tænks liste over problematiske elselskaber. Flere af de andre aktører er også politianmeldt for ulovlige gebyrer og manglende gennemsigtighed i deres prisaftaler. Det kan du læse mere om ved at trykke her.