Den svenske møbelgigant deler vandende, men ikke desto mindre, så lægger et hav af danskere vejen forbi IKEA.
I sidste uge havende IKEA i en uheldig situation, hvor en menneskelig fejl i håndteringen af deres IT-system førte til, at 2024 kunder er blevet trukket penge, de ikke skulle have betalt.
Den nylige systemfejl hos IKEA ramte over 2.000 kunder, som fik trukket penge fra deres konti uden at have foretaget køb.
Men det viser sig, at det langtfra var første gang det skete hos møbelgiganten.
Hændelsen har nu fået flere tidligere ramte kunder til at reagere, herunder 34-årige Thomas Seehusen Juhler, som oplevede noget lignende i april 2023.
Thomas Seehusen Juhler, der er en af 347 kunder, som blev berørt af en tilsvarende fejl sidste år, blev chokeret, da han opdagede, at IKEA havde trukket 2.017 kroner fra hans konto, selvom han ikke havde handlet hos varehuset det pågældende år.
Det skriver B.T.
"Det tyder jo på, at de har gemt mine data fra en tidligere ordre og ikke behandler dem forsvarligt, hvis de bare kan trække penge ud af det blå. Det er jo rimelig skræmmende", lyder det fra Thomas Seehusen Juhler, der i dag arbejder som financial controller.
Problemet opstår angiveligt, når systemet fejlagtigt fjerner annulleringer af ordrer, hvilket resulterer i, at pengene bliver trukket fra kundernes konti alligevel.
Efter den seneste afsløring, hvor over 2.000 kunder fejlagtigt fik trukket store beløb fra deres konti, står det klart for Thomas Seehusen Juhler, at hans egen oplevelse muligvis også skyldtes en systemfejl relateret til annullerede ordrer.
Selvom beløbene ofte bliver refunderet hurtigt, påpeger han, at selve proceduren er stærkt problematisk.
Han mener, at fejlen er uacceptabel - uanset om pengene bliver returneret inden for kort tid.
Alvorlig overtrædelse
Det kan Ida Daarbak Reislev, jurist hos Forbrugerrådet Tænk, nikke genkendende til.
Hun lægger ikke skjul på, at IKEA muligvis står over for et brud på GDPR-lovgivningen.
Ifølge hende kan der være tale om en alvorlig overtrædelse af reglerne om databeskyttelse:
"Jeg synes, at det er kritisabelt, når det er sket tidligere. Først så tænkte jeg, at der må være tale om enkeltstående fejl, og det kan jo ske for alle – men nu synes jeg, at det virker som om, man ikke har styr på sit system", siger hun til B.T., og tilføjer, at IKEA muligvis har opbevaret kundernes betalingsoplysninger længere end nødvendigt, og det kan udgøre et brud på GDPR.
Forbrugerrådet Tænk opfordrer de berørte kunder til at melde IKEA til Datatilsynet, da der er mistanke om mangelfuld håndtering af persondata.
IKEA har selv indberettet hændelsen til Datatilsynet, hvilket yderligere kan pege på et brud på lovgivningen.
De har i et skriftligt svar til B.T. forsikret, at sagen behandles med stor alvor.