Hvis man vælger at flyve med lavprisselskabet Norwegian til USA eller Thailand, stiger risikoen for, at en betydelig del af ferien bliver barberet af, inden man kommer i luften, skriver Børsen.
Norwegian er samtidig dårligt rustet til at hjælpe deres passagerer videre ved forsinkede og aflyste afgange, skriver avisen.
Problemet er blandt andet, at Norwegian ikke samarbejder med andre selskaber, og samtidig har selskabet en meget lille flyreserve til driften af de oversøiske destinationer.
- Norwegian har ikke de samme muligheder for at ombooke deres passagerer som de selskaber, der har faste samarbejdspartnere, siger Ole Kirchert Christensen, der er luftfartsekspert og redaktør på Check-in.dk, til Børsen.
- De er derfor mere skrøbelige, da de må købe sig ind hos andre, og det er ikke sikkert, at andre selskaber kan byde sig til, og så kan passagererne komme til at vente længe, fortsætter han.
Lars Thykier, der er administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening er enig. Han mener samtidig, at Norwegian på de oversøiske ruter ikke lever op til EU's såkaldte "Denied Boarding Forordning", der omhandler flypassagerers rettigheder.
- De skal hjælpe deres passagerer langt hurtigere end det, vi har set hidtil. De mener selv, at de lever op til reglerne, men vi er uenige, siger Lars Thykier til Børsen.
Han fortæller, at passagerer har været forsinket i flere døgn på grund af aflysninger hos Norwegian.
Norwegian afviser kritikken. Passagererne har ikke noget at frygte, siger flyselskabets kommunikationskonsulent Daniel Kirchhoff til Børsen. Norwegians fly har fløjet stabilt og regelmæssigt efter en smule opstartsudfordringer med et enkelt fly, lyder det.
/ritzau/