Kritik af Cults reklamestunt: Vinder var vågen i 68 timer

admin

|

21/02/2014

Dagens topnyheder

Det var i strid med god markedsføringsskik, da energidrikproducenten Cult afholdt en konkurrence, hvor vinderen var den deltager, der kunne holde sig vågen længst, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Konkurrencen hed "Neversleep", og forbrugernes vagthund har den store pegefinger fremme, fordi det kunne gå ud over deltagernes helbred.

- Jeg finder det kritisabelt og i strid med god markedsføringsskik, at Cult holder en konkurrence, som er potentielt sundhedsskadelig for deltagerne, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

- Og jeg vurderer, at det er yderligt skærpende, at det sker som led i en kampagne for et produkt, som i vidt omfang også drikkes af børn og unge, tilføjer han.

Deltagerne skulle dog være mindst 18 år i Cults konkurrence, som fandt sted som led i en reklamekampagne for en energidrik. Konkurrencen gik ud på, at den deltager, som kunne holde sig vågen i længst tid, vandt en rejse til New York.

For at kvalificere sig til finalen skulle deltagerne holde sig vågne i mindst 48 timer. Den endelige vinder holdt sig vågen i hele 68 timer.

Deltagerne skulle melde sig på banen hvert 10. minut via net eller mobiltelefon.

Efterfølgende modtog Forbrugerombudsmanden to klager over konkurrencen.

Konkurrencen er afsluttet, og derfor nøjes forbrugernes vagthund med at kritisere Cult for påfundet, men hvis energidrikproducenten finder på noget lignende i fremtiden, kan der blive tale om "retslige skridt", lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

Forbrugerombudsmanden bider især mærke i, at der ikke var opsyn med deltagerne i de 48 timer, de skulle holde sig vågen for at kvalificere sig til finalen, og at der ikke i finalen var nogen øvre grænse for, hvor længe man skulle holde sig vågen.

/ritzau/