Kiosker ser stort på forbud mod at lade unge gamble

admin

452 uger siden

|

26/03/2016

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Selv om det er ulovligt, har personer under 18 år utroligt nem adgang til at gamble på sportsresultater.

Det bekræfter en stikprøveundersøgelse, som Politiken har lavet.

I otte ud af ti tilfældigt udvalgte kiosker eller supermarkeder fik to drenge på 16 år således lov til at købe Oddset-kuponer.

At Oddset-forhandlerne ser stort på loven kan få store økonomiske konsekvenser for de unge gamblere og deres familie.

En far til en teenager, som nåede at spille over 100.000 kroner væk på sportskampe, er rasende over, at der ikke bliver grebet ind.

- Jeg har været så sur og skuffet, at jeg havde lyst til at opsøge de kiosker og gå grassat. Der burde være konsekvenser, når kiosker lader børn helt ned i 12-13-års alderen spille. De er bare helt ligeglade, siger faren, der udtaler sig til Politiken på betingelse af anonymitet.

I værste fald risikerer de unge at blive afhængige af at gamble. Det siger Henrik Thrane Brandt, souschef hos Center for Ludomani.

Han betegner resultatet af Politikens undersøgelse som "dybt bekymrende".

- Det er ikke i orden, at det bliver ved. Vi ser flere og flere unge, der kommer her, før de er fyldt 18 år. Dem så vi ikke før. Mange af dem får en skidt start på livet, og det er trist og helt unødvendigt, siger han.

Tidligere var den typiske ludoman en midaldrende mand. Nu udgør andelen af unge under 25 år i behandling for ludomani 26 procent af alle behandlinger. Det er en stigning fra syv procent i løbet af syv år.

I sidste ende er det udbydere som Danske Spil, der har ansvaret for, at kiosker og supermarkeder følger loven.

Selskabet har blandt andet fået sat skilte op hos sine forhandlere for at understrege, at man skal være over 16 år for at købe en lottokupon og over 18 år for at spille på fodboldkampe.

At mange forhandlere ser stort på reglerne, får hårde ord med på vejen fra Danske Spils pressechef, Marie Grabow Westergaard.

- Det er ulovligt, og vi vil ikke have det. Vi har arbejdet benhårdt på at få forhandlerne til at forstå det, siger hun.

/ritzau/