Lego går sin sejrsgang verden over. Og med afsæt i Lego-filmen "The Lego Movie" er der på ny blevet opmærksomhed om Legolandene verden over.
Og det kan ses på omsætningen hos Merlin Entertainments, der blandt andet ejer Legoland. Omsætningen hos den britiske forlystelseskoncern, er steget med 15 procent, skriver Jyllands-Posten fredag.
Det er ikke et egentligt regnskab, men snarere en statusopgørelse efter afslutningen på den altafgørende sommersæson.
Men stigningen, der er trukket af flere besøgende i Legolandene, har fået ledelsen til at lufte betydelige ambitioner for de kommende år.
Der er nu seks store Legoland-parker, og planen er at åbne mindst en ny hvert tredje år.
- Vi fokuserer på Asien, hvor vi mener, at der er plads til et Legoland i Korea og op til tre, måske fem, i Kina, og der er plads til flere i Nordamerika. Det er de umiddelbare tanker, siger Nick Varney, administrerende direktør i Merlin Entertainments.
Ifølge avisen koster det typisk koster mindst 300 millioner dollar eller omkring 1,7 milliarder kroner at lave et Legoland. Så det er betydelige investeringer, der venter Merlin Entertainments.
/ritzau/