Kineserne vil i 2013 for første gang producere flere biler end europæerne.
Det er endnu et tegn på Kinas opstigning inden for bilindustrien samt en understregning af den fortsatte nedtur for bilfabrikkerne i Europa ifølge Financial Times.
I år ventes 19,6 millioner nye personbiler og mindre lastbiler at rulle ud fra de kinesiske fabrikker sammenlignet med 18,3 millioner i Europa. Det viser estimater fra brancheeksperter indsamlet af avisen.
I 2012 blev der fabrikeret omkring 18,9 millioner biler i Europa. Flere end Kinas antal på 17,8 millioner.
Men i år er det skiftetid. Og den europæiske bilindustri får svært at indhente Kina. Den globale markedsandel er skrumpet i mange år.
I år vil hver femte af verdens biler været produceret i Europa - i 2001 var andelen på 35 procent, og i tilbage i 1970 blev næsten hver anden bil i verden produceret i Europa.
Kinas produktion derimod vil i 2013 være tidoblet sammenholdt med år 2000, da dets andel af den globale bilproduktion kun var på 3,5 procent. I år skønnes andelen at komme op på knap 24 procent.
De europæiske bilsælgere har set langt efter kunderne siden finanskrisen i 2008/09, og mange fabrikanter bakser med økonomiske mislyde.
Frankrigs PSA Peugeot Citroën for eksempel for nylig annonceret nye afskedigelser - denne gang ryger 10.000 medarbejdere - og har et akut finansieringsbehov på omkring 50 milliarder kroner.
BMW, den tyske producent af luksusbiler, forventer et "meget udfordrende" 2013 i Europa, og Volvos administrerende direktør, Håkan Samuelsson, er enig:
- Med hensyn til det europæiske bilmarked, så kan du kun folde hænderne og bede (om bedre tider, red), siger han til Financial Times.
/ritzau/