Kæmpe overraskelse offentliggjort: Massiv milliongave til knap 700.000 bilister

Nicolai H

33 uger siden

|

15/05/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Tusindvis af landets bilister kan se frem til en rabat på afgiften.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

En ny grøn aftale præsenteret af finansminister Nicolai Wammen den 15. april, der skulle fremme et grønnere Danmark, har afsløret en uventet fordel for dieselbilister.

På trods af en ny dieselafgift på 0,50 kr. pr. liter, der træder i kraft i 2025, får dieselbilejerne en samlet rabat på 300 mio. kr. i 2025 og 2026.

Det skriver Finans.

Aftalen, som støttes af SF, Konservative, Enhedslisten og De Radikale, har til formål at øremærke 5 mia. kr. til initiativer som mere natur, renere drikkevand og mindre klimabelastning. Detaljer fra Skatteministeriet afslører dog, at dieselbilejerne vil få reduceret deres udligningsafgift, som de betaler ud over den grønne ejerafgift, fordi brændstofafgiften på benzin er højere end på diesel.

Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM, kalder det en uventet gave:

"Det er en overraskelse. Men selv om vi gerne ville, er det ikke noget, vi kan tage æren for."

Den nye dieselafgift vil ifølge aftalepapiret koste dieselbilejere op mod 1,3 mia. kr. fra 2025 til 2030. Husholdningerne kompenseres dog kun med 300 mio. kr. i 2025 og 2026, hvilket efterlader en regning på 1,0 mia. kr.

Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard fremhæver, at afgiftsstigningen er en nødvendig del af den grønne omstilling:

"For at nå i mål med den grønne omstilling er vi nødt til at gøre det grønne valg lettere. Vi forhøjer dieselafgiften som led i at nå vores klimamål i 2025 og 2030 og poster flere penge i fjernvarmepuljen. Det er grøn handling, der virker."

Efterfølgende detaljer fra Skatteministeriet har dog afsløret, at dieselafgiften vil blive udlignet krone for krone i bilejernes fremtidige udligningsafgifter. Desuden får dieselbilejerne en ekstra rabat på 150 mio. kr. både i 2025 og 2026.

Skatteministeriet bekræfter, at udligningsafgiften nedsættes proportionelt med stigningen i dieselafgiften og at denne nedsættelse er permanent, sammen med en overgangsordning for yderligere nedsættelse i 2025 og 2026.

Signe Munk, politisk ordfører i SF, beskriver rabatten som et kompromis:

"Vi synes, at det er et rimeligt kompromis, hvor det bliver dyrere at køre i dieselbilen og billigere at eje den. Det er en rimelig løsning for klimaet. Det er jo trods alt, når man kører i dieselbilen, at den udleder CO2, og ikke når den står i garagen."

Den grønne aftale har derfor både positive og negative konsekvenser for dieselbilejere, som får en større regning på brændstof, men også en betydelig rabat på deres udligningsafgift. Dette har skabt en del debat og undren i både politiske og økonomiske kredse.