En noget rystende sag har set dagens lys, skriver Finans.
Mellem december 2019 og september 2022 har Jyske Bank opkrævet negative renter hos deres kunder, på en eller flere konti.
Blandt de forskellige konti der er tale om, er kunders opsparingskonti - men er kunderne selv klar over det?
Det er det forbrugerombudsmanden nu har stævnet banken for, så det kan vurderes om hvorvidt de gældende kunder har givet deres aktive accept til banken om dette.
Ydermere lyder stævningen også på, at der ønskes undersøgelse af rentevilkårene for bankens basale indlåns- og betalingskonti.
'Her er tale om konti, som alle forbrugere har ret til, og for hvilke der gælder ufravigelige regler. Forbrugerombudsmanden vurderer, at netop disse regler indebærer, at der ikke kunne opkræves negative renter på sådanne konti. Vi har fokuseret på nogle af de konti, hvor kunderne ikke umiddelbart havde mulighed for at flytte deres penge i forbindelse med, at bankerne indførte negative renter' lyder det fra forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i pressemeddelelsen, og fortsætter.
'Ifølge lovgivningen har alle ret til nogle særligt enkle former for lønkonti, så man kan modtage sin løn og betale sine regninger. Efter vores opfattelse følger det af denne lovgivning, at bankerne ikke kunne opkræve negative renter for indlån på sådanne konti, men kun opkræve betaling af rimelige gebyrer'.
Ydermere ønsker Forbrugerombudsmanden at retten skal tage stilling til, om Jyske Banks rentevilkår i deres forretningsbetingelser er urimelige eller på nogen måde er blevet ændret uden kunderens accept - her er der især lagt fokus på kunders opsparingskonti.
Jyske Bank har udtrykt uenighed i Forbrugerombudsmandens vurdering.
- Det er en principiel og en vigtig sag. Mange har betalt negative renter over en lang periode, fortæller cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, Morten Bruun Pedersen til mediet.
Jyske Bank var den første danske bank, der opkrævede negative renter fra deres privatkunder.