Danskerne vil hellere bruge penge på julegaver frem for julemad.
Det er en af konklusionerne fra Nordeas årlige juleanalyse, der giver et indblik i, hvordan det forventes, at danskerne bruger deres penge i julehøjtiden.
En ny måling, som TNS Gallup har lavet for Nordea, viser, at juleforbruget forventes at stige med 1,7 procent per husstand.
Danskerne forventer at bruge to procent mere på julegaver end sidste år, mens udgifterne til mad, pynt og træ ventes at sige med cirka en procent.
- Det er jo egentlig lidt underligt, for vi kan jo godt lide at lave mad i julen, og det betyder meget for os, fortæller Ann Lehmann Erichsen, der er forbrugerøkonom i Nordea, til Ritzau.
Ann Lehmann Erichsen mener, at årsagen til, at danskerne samlet set vil bruge flere penge på julen skal findes på boligmarkedet, hvor priserne rundt om i Danmark nærmer sig samme niveau som før finanskrisen.
- Det betyder, at man føler sig mere velpolstret, når man har boligpriserne på samme niveau som før krisen, og så er forbrugerne ikke lige så nervøse for at bruge penge, lyder vurderingen fra forbrugerøkonomen.
Bedst står det til i Nordjylland, hvor huspriserne har ramt samme høje niveau som fra før krisen.
- Et studie af danmarkskortet afslører, at julebudgettet får et hak op i fire ud af fem regioner i forhold til 2014, og nordjyderne skruer op for andet år i træk, siger Ann Lehmann Erichsen.
- Og det understreger, at boligprisudviklingen spiller en afgørende rolle for danskernes forbrugslyst, tilføjer hun.
Tallene viser, at det især er husstande med de højeste indkomster, der vil spænde livremmen ud og købe ekstra mange lækkerier i juletiden og supplere med nyt pynt til træet.
I løbet af 2015 har prisudviklingen vist, at priserne samlet set er blevet en smule højere, fortæller Ann Lehmann Erichsen.
/ritzau/