Heunicke advarer: Stop brug af udenlandske chauffører

admin

10 år siden

|

08/06/2014

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Der skal sættes en stopper for, at det statsejede Post Danmark benytter østeuropæisk arbejdskraft gennem underleverandører, lyder det fra transportminister Magnus Heunicke (S).

Hos Post Danmark erkender ledelsen blankt, at 10 procent af deres transporter, bliver foretaget af underleverandører, men det skal høre op.

- Jeg vil gerne sige helt klart til Post Danmark. Jeg troede, I havde forstået mit budskab. Min holdning er klar, når der udføres arbejde i Danmark, skal det være på danske vilkår. Og jeg vil ikke se østeuropæere underbyde dansk arbejdskraft, siger Magnus Heunicke til TV 2 Nyhederne.

Danske chauffører føler sig presset på lønnen, da en udenlandsk chauffør ofte kører for en fjerdedel af, hvad de danske koster.

Flere udenlandske lastbiler kører dagligt til og fra danske postterminaler, og i to konkrete eksempler har TV 2 Nyhederne fulgt henholdsvis en bulgarsk og litauisk vogn, der forlader en dansk postterminal og kører ud af landet påført med danske trailere.

I de to eksempler har Post Danmark benyttet sig af firmaerne HCS og Kim Johansen som underleverandører.

- Derfor vil jeg sende besked til Post Danmark om at dukke op i ministeriet med en forklaring efter Pinsen, siger Heunicke.

Det sker især, efter at Post Danmark er fusioneret med det svenske postselskab, en fusion som går under navnet PostNord, og som betyder, at der er over 100 postterminaler rundt omkring i Norden, som chaufførerne kører rundt til

Selv om det er fuldt bevidst, at Post Danmark benytter udenlandsk arbejdskraft, så skal det høre op, lyder det.

- Nu er det mig, der har ansvaret for ejerskabet af Post Danmark og så længe, jeg har det, så står jeg for, at vi ikke skal finde danske postmedarbejdere, der ser deres job bliver snuppet for næsen af dem.

- Ja det skal stoppes, for det er en virksomhed, som jeg har ansvaret for, og det vil jeg sætte mig for at gøre, siger Heunicke.

Ifølge Dansk Transport og Logistik har de østeuropæiske chauffører kostet op mod 7000 danske arbejdspladser.

/ritzau/