Efter flere år med coronarestriktioner og voldsomme prisstigninger er danskerne igen begyndt at besøge restauranter i større omfang.
Men selvom flere booker bord, er det ikke altid, at gæsterne dukker op.
Fænomenet går til dagligt under navnet 'no shows', og skaber store problemer for restauranterne.
Det har fået nogle til at tage drastiske midler i brug for at beskytte deres forretning.
Hos Restaurant 'Ja' i Holstebro har man indført et krav om kreditkortoplysninger ved bordreservation.
Udebliver gæsterne uden at afbestille, bliver der trukket et fast beløb per person.
Det skriver TV Midtvest.
Tiltaget har ifølge medejer Emil Andreasen haft den ønskede effekt:
"Jeg kan simpelthen ikke komme i tanke om, hvornår vi sidst har haft nogle "no shows" (gæster, der ikke dukker op, red.)", lyder det fra ham til mediet.
Dog har løsningen ikke været uden kritik fra enkelte kunder, som har kaldt det besværligt.
Alligevel stod det klart for restauranten, at noget måtte gøres, efter at et selskab på 18 personer en aften simpelthen ikke mødte op.
Problemer flere steder
Problemet med udeblevne gæster er langt fra begrænset til Holstebro.
Ifølge brancheorganisationen for hotel- og restaurationsbranchen, Horesta, så er tendensen stigende, og det gælder især i større byer.
Regionsformanden for Horesta Midtjylland, Jakob Beck Wätjen, lægger ikke skjul på, at mange booker flere borde på samme aften, mens de stadig beslutter, hvor de vil spise, og blot udebliver fra de andre reservationer uden at give besked.
Det skaber store problemer for restauranterne, hvorfor man hos Horesta ser positivt på løsninger som den, der er blevet indført hos Restaurant 'Ja'.
Men andre metoder kan også komme i spil:
"Jeg tror, at flere og flere restauranter vil indføre et gebyr for en bordbestilling. De penge bliver så modregnet, når man betaler på restauranten", påpeger han.
For restauranterne handler det om at beskytte deres indtjening i en tid, hvor konkurrence og økonomiske udfordringer fortsat presser branchen.